41 scholen uit 13 projecten gaan onderbouwd aan de slag om onderwijs te verbeteren in 2025-2026
Dertien projecten kregen voor schooljaar 2025-2026 financiering van Leerpunt om onderbouwd lesgeven te ondersteunen en versterken in 41 scholen. Het is het tweede jaar op rij dat Leerpunt deze ‘implementatieprojecten’ financiert. In totaal werd hiervoor 477.500 euro vrijgemaakt, met een maximum van 40.000 euro per project.
Implementatieprojecten zijn projecten op scholen waarbij een evidence-informed aanpak of verandering wordt ingevoerd en geïntegreerd op school. Het doel is dat de verandering effectief en onderbouwd is en deel wordt van de dagelijkse schoolwerking. Dit kan bijvoorbeeld door het aannemen van een onderzoekende houding, het samenbrengen van kennis uit data, wetenschappelijk onderzoek én praktijk of het inrichten van een leercultuur. Zo worden lerarenteams versterkt om onderwijskwaliteit te verbeteren en leervertraging te remediëren. Scholen kunnen deze projecten zelf opzetten of in partnerschap met een of verschillende onderwijsorganisaties.
De toolkits rond effectief leren en lesgeven van de Engelse onderwijsorganisatie Education Endowment Foundation (EEF) en de hertaalde leidraden van EEF of het NRO (Nederlands Regieorgaan Onderwijs) dienen daarbij als bron.
Nieuwe ronde
De eerste ronde implementatieprojecten startte op 1 september 2024 en loopt af op 30 juni 2025. Voor schooljaar 2025-2026 werd een nieuwe oproep gelanceerd in het najaar van 2024. Elke onderwijsprofessional met de nodige expertise om een professionaliseringstraject te ondersteunen en duurzaam te implementeren werd uitgenodigd om hierop in te tekenen. Leerpunt ontving in de tweede ronde 38 projectaanvragen, waarvan 13 projecten financiering toegekend kregen
Geselecteerde projecten
In willekeurige volgorde stellen we graag de tweede ronde aan implementatieprojecten evidence-informed werken voor:
Project 1: De Magie van Begrijpend Lezen: Ontdek de Wereld in Denk!
Via DENK! zullen zes basisscholen uit de gemeente Anderlecht het begrijpend lezen in hun scholen verbeteren. DENK! focust op een sterke integratie van taal en wereldoriëntatie, waarbij lezen, schrijven en spreken op samenhangende wijze worden ontwikkeld. Na een beginanalyse worden leraren geprofessionaliseerd rond de DENK!-methodiek om zowel leesmotivatie, leesvaardigheid als didactisch handelen van de leraren en de ouderbetrokkenheid te verhogen.
Aanvrager | Scholengemeenschap Nederlandstalig Basisonderwijs van de gemeente Anderlecht |
Projectleiders | Anne-Marie De Roose en Nathalie Breels |
Thema’s | Begrijpend en technisch lezen, leesmotivatie, leesvaardigheid, ouderbetrokkenheid |
Betrokken scholen | GBS De Beverboom, GBS Kameleon, GBS Veeweide, GBS Dertien, GBS Het Rad/De Asters, GBS Scheut |
Partners | OVSG – Onderwijsvereniging van Steden en Gemeenten vzw, CLB-n Brussel, Gemeentelijke bibliotheek Anderlecht, Gemeente Anderlecht |
Onderwijsniveau | Kleuter- en lager onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Strategieën voor begrijpend lezen NRO-leidraad: Betekenisvol en functioneel taalonderwijs in groep 3-8 |
Project 2: WONDER
Binnen de scholengroep waren er bezorgdheden rond het beperkte STEM-aanbod, taalarmoede in teksten voor begrijpend lezen, het ontbreken van leerlijnen voor wereldoriëntatie (WO) en te weinig hoge verwachtingen ten aanzien van leerlingen. Het project WONDER beoogt daarom het didactisch handelen van leraren te versterken met betrekking tot WO, met een specifieke focus op STEM en begrijpend lezen.
Aanvrager | Onderwijsinstellingen Zuster der Christelijke Scholen vzw OZCS Zuid-Kempen |
Projectleider | An Jacobs |
Thema’s | Expliciete directe instructie Begrijpend lezen STEM-onderwijs Hoge verwachtingen |
Betrokken scholen | VBS Mariaschool, VBS De Zandloper, VBS Sint-Calasanz, VLS Windekind |
Partners | Katholiek Onderwijs Vlaanderen – Pedagogische begeleiding regio Antwerpen, AZ Herentals |
Onderwijsniveau | Kleuter- en lager onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Mastery learning Toolkit Leren & Lesgeven: Strategieën voor begrijpend lezen Leerpunt-leidraad: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen NRO-leidraad: Werken aan onderwijsverbetering in het primair onderwijs |
Project 3: ZRL schoolbreed implementeren vanuit een geprofessionaliseerd kernteam
Kunsthumaniora Brussel stelde vast dat zowel leerlingen als leraren worstelen met het effectief ontwikkelen en ondersteunen van zelfregulerend leren (ZRL). Daarom besloot de school in te zetten op een schoolbrede aanpak. In een vorig schooljaar werden al eerste stappen gezet rond de professionalisering van leraren op dit vlak. Dit jaar is het doel om ZRL niet alleen verder te integreren in de klaspraktijk, maar ook duurzaam te verankeren op schoolniveau. Er wordt gestreefd naar een gedeeld begrip van het belang van ZRL, een gemeenschappelijke taal en effectieve strategieën die leraren doelgericht inzetten in hun lessen.
Aanvrager | Kunsthumaniora Brussel |
Projectleider | Katleen Goussaert |
Thema’s | Zelfregulerend leren en metacognitie |
Betrokken scholen | GO! Technisch atheneum Brasschaat, GO! Malle |
Partner | At the heart of learning |
Onderwijsniveau | Secundair onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Metacognitie en zelfregulerend leren (‘leren leren’) |
Project 4: Samen bouwen aan een krachtig onderwijs met academisch-optimistische leerkrachten
GVBS Sleutelhof wil groeien naar een school met hoog academisch optimisme op schoolniveau door in te zetten op de drie elementen van academisch positivisme. Dit zal gebeuren door de professionalisering van enkele teamleden die via het olievlekprincipe verspreid wordt. Zij zullen ook op collegiale visitatie gaan en leraren coachen. Voor het luik ouderparticipatie wordt een ouderwerkgroep opgestart aan de hand van het participatiehuismodel. Doel is om een effect te hebben op leerwinst via hoge verwachtingen, versterken van welbevinden en educatief partnerschap met de ouders.
Aanvrager | GVBS Sleutelhof |
Projectleiders | Tine Hendrickx |
Thema’s | Academisch optimisme, hoge verwachtingen, gelijke kansenonderwijsbeleid, collectieve effectiviteit, educatief partnerschap |
Partners | Onderzoeksgroep Edubron Universiteit Antwerpen, Centrum Nascholing Onderwijs |
Onderwijsniveau | Kleuter- en lager onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Huiswerk Toolkit Leren & Lesgeven: Ouderbetrokkenheid Toolkit Leren & ontwikkeling bij kleuters: Ouderbetrokkenheid bij kleuters Leerpunt-leidraad: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen Leerpunt-leidraad: Differentiatie: samen naar de meet NRO-leidraad: Werken aan onderwijsverbetering in het primair onderwijs EEF-leidraad: Teacher feedback to improve pupil learning |
Project 5: Mastery Learning implementeren in Frans: naar een motiverende en competentiegerichte aanpak
Om zowel de leerwinst als de motivatie van de leerlingen te verhogen wordt mastery learning gecombineerd met metacognitie en zelfregulerend leren. Zo wordt een betere beheersing van de leerstof gecombineerd met controle en sturing over het leerproces. Ook worden de leraren geprofessionaliseerd via een combinatie van technieken met ondersteuning van de partners. Doel hier is de collectieve teacher efficacy te verhogen.
Aanvrager | Stamina |
Projectleiders | Marijn Vos |
Thema’s | Mastery Learning, metacognitie en zelfregulerend leren, taaldidactiek, motivatie |
Partners | HOWEST, de Hogeschool West-Vlaanderen; Schoolmakers C.V. |
Onderwijsniveau | Secundair onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Mastery learning |
Project 6: Wiskundige bekwaamheid van leerlingen uit het secundair onderwijs evidence-informed verhogen
Het project zet in op de vijf componenten van wiskundige bekwaamheid (conceptueel inzicht, procedurele vlotheid, strategisch vermogen, adaptief redeneren, en productieve dispositie), op de metacognitie en zelfregulatie van leerlingen bij het verwerken van wiskundige inhouden en op de integratie van wiskundige leerinhouden in andere STEM-vakken. Het project gebruikt hiervoor de leidraad ‘Wetenschappen in het secundair onderwijs’ als startpunt. De aanpak is gebaseerd op de Lesson Study-methodiek.
Aanvrager | Lab Gedreven onderwijs |
Projectleiders | Glenn Embrecht |
Thema’s | Zelfregulerend leren, academisch optimisme, wiskunde, collectieve doelmatigheid |
Betrokken scholen | Lab Sint-Niklaas |
Partners | Expertisecentrum voor Onderwijs en Leren, Vlaanderen leert |
Onderwijsniveau | Secundair onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Coöperatief leren Toolkit Leren & Lesgeven: Mastery learning Leerpunt-leidraad: Wetenschappen in het secundair onderwijs NRO-thema: Kennisagenda - De school als lerende en professionele organisatie | NRO |
Project 7: Motiverend Inclusief LeesOnderwijs (MILO)
Dit project is niet nieuw: van 2021 tot en met 2024 liep het project MILO al eens. MILO zet in op kwaliteitsvol en inclusief leesonderwijs op basis van wetenschappelijk onderbouwde inclusieve klassikale leesdidactiek. Door het succes volgde de vraag tot een bredere uitrol. Het komende jaar zal MILO zich toespitsen op het ondersteunen van schoolteams via co-creatie. Teacher designteams worden opgericht om de uitwerking en uitvoering van concrete acties in de dagelijkse klaspraktijk te implementeren. Ook is er regelmatige afstemming tussen deze teams en de onderzoekers. Tijdens een gezamenlijk netwerkmoment worden ook praktijkervaringen en feedback op de inspiratiebibliotheek gedeeld.
Aanvrager | Hogeschool PXL |
Projectleiders | Annelies Stiers |
Thema’s | Beginnende geletterdheid, begrijpend lezen, technisch lezen, leesbeleid, leesmotivatie |
Betrokken scholen | VIA Immaculata Tienen, Vrije Basisschool Kindercampus Catharina |
Partners | geen |
Onderwijsniveau | Kleuter en lager onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Ontwikkeling bij Kleuters: Beginnende geletterdheid stimuleren Toolkit Leren & Ontwikkeling bij Kleuters: Inzetten op communicatie en taal Toolkit Leren & Lesgeven: Phonics aanpak Toolkit Leren & Lesgeven: Strategieën voor begrijpend lezen |
Project 8: SOS Schrijven in 1B: training in effectieve schrijfdidactiek gericht op de zorgnoden in 1B
Door leraren te professionaliseren in schrijfdidactiek en differentiatie zal SOS Schrijven in 1B ook de schrijfvaardigheid in het secundair onderwijs opkrikken. Tegelijk wordt ingezet op een reflectieve houding en een collaboratieve leercultuur. De resultaten worden geborgd via een digitaal platform en verankerd in het taalbeleid, met betrokkenheid van de leerlingbegeleiding en bredere verspreiding binnen de scholengemeenschap.
Aanvrager | Hogeschool VIVES |
Projectleiders | Lien Vanopstal |
Thema’s | Effectieve schrijfdidactiek, collaboratieve leercultuur |
Betrokken scholen | VTI Oostende |
Partners | geen |
Onderwijsniveau | Secundair onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Strategieën voor begrijpend lezen Toolkit Leren & Lesgeven: Feedback geven aan leerlingen Toolkit Leren & Lesgeven: Mondelinge taalvaardigheid Toolkit Leren & Lesgeven: Metacognitie en zelfregulerend leren (‘leren leren’) Leerpunt-leidraad: Differentiatie: samen naar de meet NRO-thema: Inzetten op directe instructie |
Project 9: Samen bouwen aan een krachtige leeromgeving: Naar een duurzaam en evidence-informed gedragsbeleid in synergie met effectief lesgeven
Een structureel gedragsbeleid dat een krachtige leeromgeving duurzaam versterkt en de leerwinst van leerlingen bevordert: dat is waar Campus Bergstraat van GO! Atheneum Oudenaarde voor gaat. Dit beleid wordt ondersteund door een datagestuurde aanpak en lesson study-cycli en leidt onder andere tot een gids voor proactief klasmanagement. Niet alleen het team wordt geactiveerd, ook de leerlingen worden betrokken via feedbackloop, focusgroepen en enquêtes.
Aanvrager | GO! Atheneum Oudenaarde |
Projectleiders | Wouter DeVriendt |
Thema’s | Veilig en stimulerend schoolklimaat, gedragsbeleid en klasmanagement, effectieve didactiek, professionele leergemeenschap, leerlingenparticipatie en eigenaarschap |
Partners | CLB Oudenaarde – Geraardsbergen, PROFO zvw, GO! Leersteuncentrum Pixsy, Scholengemeenschap AKOR, Leren Vlaanderen |
Onderwijsniveau | Secundair onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Gedraginterventies Toolkit Leren & Lesgeven: Feedback geven aan leerlingen Leerpunt-leidraad: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen EEF-leidraad: Improving behaviour in schools |
Project 10: Klasmanagement 2.1: Focus op de leerkracht bij ‘moeilijk hanteerbaar leerlinggedrag’ (MHG) schoolklas
Twee pilootscholen gaan aan de slag met EmpowerED, een ander project dat van september 2022 tot september 2025 onderzocht hoe startende leraren vanuit versterkte interactie- en relatiecompetenties beter kunnen omgaan met moeilijk hanteerbaar gedrag in de lagere school. Daar kwam onder andere een visueel framework en een professionaliseringstraject uit voort. In het huidige project ontwikkelen kernteams en onderzoekers samen praktische toepassingen en materialen.
Aanvrager | Hogeschool PXL |
Projectleiders | Claudia Lento |
Thema’s | Dyadische leraar-leerling relaties, moeilijk hanteerbaar leerlinggedrag (MHG), relatie- en interactiecompetenties, teacher self-efficacy |
Betrokken scholen | GO! Basisschool Freinet On The Move Genk, GO! Basisschool Wonderwijs Alken |
Partners | geen |
Onderwijsniveau | Basisonderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Gedraginterventies Toolkit Leren & Lesgeven: Sociaal-emotioneel leren NRO-review studie: Opleiding en professionalisering van leraren EEF-leidraad: Improving behaviour in schools |
Project 11: Innovatief onderwijs- en zorgconcept voor kinderen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB)
Kinderen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB) hebben zeer complexe noden en vereisen een sterk geïntegreerde ondersteuning vanuit zowel onderwijs als zorg. Windekind vzw en Stichting Delacroix ontwikkelen samen een innovatief onderwijs- en zorgconcept voor EMB-leerlingen die permanent in een voorziening verblijven en voor wie het huidige TOAH/POAH-systeem onvoldoende maatwerk biedt. Het project vertrekt vanuit het kwaliteitskader ‘Kwaliteitsvol onderwijs aan leerlingen met EMB’ en beoogt via vijf kwaliteitscriteria een duurzaam en gedeeld model voor geïntegreerde ondersteuning op de campus.
Aanvrager | vzw Windekind Leuven - Buitengewoon onderwijs |
Projectleiders | Katrijn Vastmans |
Thema’s | Ernstig Meervoudige Beperkingen (EMB), geïntegreerd onderwijs- en zorgaanbod, flexibilisering van onderwijsaanbod (POAH/TOAH, visievorming en co-creatie, individuele en groepsgerichte benadering
|
Betrokken scholen | Kruispunt (BuBao Windekind), Scholengemeenschap voor katholiek secundair onderwijs Leuven (BuSO Windekind) |
Partners | Stichting Delacroix |
Onderwijsniveau | Buitengewoon basis- en secundair onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Leerpunt-leidraad: Differentiatie: samen naar de meet Leerpunt kennisagenda: Differentiatie - Diversiteit en inclusie - Motivatie en welbevinden - Ontwikkeling en leren |
Project 12: Taal als hefboom: samen professionaliseren in taalkrachtig lesgeven
Door leraren te professionaliseren in taalkrachtig lesgeven in alle vakken, zal zowel het taalbewustzijn van de leraren als de taalvaardigheid bij leerlingen een boost krijgen. Dit traject bestaat uit het verder uitbouwen van een professionele leergemeenschap en het ontwikkelen van een online leerpad met kennisclips en praktijkvoorbeelden en een reeks webinars. Via Teacher Design Teams ontwikkelen leraren concreet lesmateriaal dat getest, geëvalueerd en bijgestuurd wordt. De ervaringen van de leerlingen worden ook bevraagd en de leerwinst wordt bekeken via een taalscreening die wordt afgenomen bij de start en het einde van het project.
Aanvrager | GO! Scholengroep 20 |
Projectleiders | Tine Debruyne |
Thema’s | Kennisopbouw en woordbegrip versterken, werken met rijke teksten, bouwstenen voor taaltrajecten, taal evalueren en feedback geven, differentiatie en inclusie |
Betrokken scholen | GO! Middenschool Geraadsbergen, GO! Atheneum Zottegem, GO! Atheneum Brakel, GO! Atheneum Herzele |
Partners | Dagelijks leren, Centrum Nascholing Onderwijs |
Onderwijsniveau | Secundair onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Lesgeven: Feedback geven aan leerlingen Toolkit Leren & Lesgeven: Metacognitie en zelfregulerend leren (‘leren leren’) Toolkit Leren & Lesgeven: Strategieën voor begrijpend lezen Toolkit Leren & Lesgeven: Mastery learning |
Project 13: Uitdagingen in leesonderwijs evidence-informed aanpakken
Het project focust op duurzame professionalisering van een bewust geselecteerde groep ‘kartrekkers’ die hun expertise verder kunnen doorgeven binnen de schoolteams. Het project wil hierbij focussen op professionalisering op het vlak van taalbeleid, specifiek rond de principes van krachtig taalonderwijs en taalkrachtig onderwijs en evidence-informed werken aan technisch lezen, begrijpend lezen en luisteren, woordenschatuitbreiding en leesmotivatie en leesgedrag. De inzichten worden in de praktijk gebracht via een professionele leergemeenschap, met vertegenwoordigers van elke school. Het project heeft als doestellingen dat alle leerlingen de minimumdoelen halen en dat meer leerlingen uit de middengroep evolueren naar hoogpresteerders en dat meer leerlingen uit de hoog presterende groep nog meer excelleren.
Aanvrager | Scholengroep INVENTO |
Projectleiders | Karin De Belder |
Thema’s | Duurzaam taalbeleid, principes voor krachtig taalonderwijs en taalkrachtig onderwijs, evidence-informed werken aan technisch lezen, evidence-informed werken aan begrijpend luisteren en lezen, leesbevordering: leesmotivatie en leesgedrag verbeteren |
Betrokken scholen | Basisschool Deuzeldpark, Basisschool Groei!, BSGO Vennebos, Basisschool Wonderwijs, GO! Freinetschool Toverbos, BSGO De Brug, Basisschool Klim-Op, Basisschool 't Park, GO! leefschool ‘t Zandhofje, MPI Zonnebos, Atheneum Schoten-Schilde, Middenschool Brasschaat GO! Technisch atheneum Brasschaat, Middenschool Malle, SBSO Zonnebos |
Partners | Arteveldehogeschool |
Onderwijsniveau | Basis- en secundair onderwijs |
Link met toolkit of leidraad | Toolkit Leren & Ontwikkeling bij Kleuters: Beginnende geletterdheid stimuleren Toolkit Leren & Ontwikkeling bij Kleuters: Inzetten op communicatie en taal Toolkit Leren & Ontwikkeling bij Kleuters: Spelend leren Toolkit Leren & Ontwikkeling bij Kleuters: Zelfregulatie bij kleuters Toolkit Leren & Lesgeven: Phonics-aanpak Toolkit Leren & Lesgeven: Strategieën voor begrijpend lezen Toolkit Leren & Lesgeven: Feedback geven aan leerlingen Toolkit Leren & Lesgeven: Metacognitie en zelfregulerend leren (‘leren leren’) Toolkit Leren & Lesgeven: Coöperatief leren Leerpunt-leidraad: Differentiatie: samen naar de meet Leerpunt-leidraad: Onderwijs vanuit hoge verwachtingen NRO-leidraad: Werken aan onderwijsverbetering in het primair onderwijs NRO-leidraad: Werken aan onderwijsverbetering in het voortgezet onderwijs |