Wat is procesmatig evidence-informed werken?
Evidence-informed werken is geen éénmalige actie of geen rigide af te vinken stappenplan, maar een systematisch en cyclisch proces dat vertrekt vanuit een praktijkgerichte vraag of uitdaging waarbij fase na fase wordt toegewerkt naar onderbouwde, contextgevoelige beslissingen.
Procesmatig werken is geen rechte lijn van A tot Z, maar een dynamisch traject waarin je vooruitgaat, soms terugkeert en voortdurend bijstuurt.
Voorbeelden hiervan zijn:
De vraagstelling aanpassen na dataverzameling
Nieuwe knelpunten ontdekken bij implementeren
…
Dit ‘bewegen’ in het proces is een kracht: zo blijf je lerend en responsief binnen de eigen context.
Tijdens dit procesmatig werken blijft de koppeling met zowel triangulatie als multiperspectivisme belangrijk: triangulatie om beslissingen te onderbouwen met verschillende kennisbronnen en multiperspectivisme om je blik te verruimen door verschillende betrokkenen te betrekken.
Door dit cyclische proces te volgen bouw je stap voor stap aan sterker onderwijs — voor je leerlingen, je collega’s en je school.
Kennisclip Procesmatig evidence-informed werken
Onderzoeker Vicky Willegems (VUB) licht het procesmatig werken binnen evidence-informed onderwijs toe én geeft een praktisch voorbeeld.
De zeven fasen van procesmatig evidence-informed werken
Bij procesmatig evidence-informed werken worden zeven fasen onderscheiden. Deze fasen hoef je niet lineair te doorlopen: het is normaal dat je heen en weer beweegt tussen fasen (omdat nieuwe informatie of inzichten, je bijvoorbeeld leidt naar een betere afbakening van de onderwijsbehoefte), dat je fasen samenneemt of net uitsplitst.
Contextanalyse en probleemdefiniëring
Onderzoeksvragen en doelen
Informatieverzameling en interpretatie
Plan en ontwerp
Implementatie en feedbacklussen
Evaluatie en reflectie
Kennisdeling en borging
Welke materialen helpen met evidence-informed werken?
Ondersteunende materialen om evidence-informed werken te ondersteunen zijn onder meer een poster, praatplaat en inspiratiegids.