Doorgaan naar content

Procesmatig evidence-informed werken

Evidence-informed werken is een systematisch en cyclisch proces dat vertrekt vanuit een praktijkgerichte vraag of uitdaging. Het is het derde  onderdeel van het model voor evidence-informed onderwijspraktijken en wordt beïnvloed door zowel de combinatie van kennisbronnen (triangulatie) als het betrekken van verschillende perspectieven (multiperspectivisme).

Wat is procesmatig evidence-informed werken?

Evidence-informed werken is geen éénmalige actie of geen rigide af te vinken stappenplan, maar een systematisch en cyclisch proces dat vertrekt vanuit een praktijkgerichte vraag of uitdaging waarbij fase na fase wordt toegewerkt naar onderbouwde, contextgevoelige beslissingen.

Procesmatig werken is geen rechte lijn van A tot Z, maar een dynamisch traject waarin je vooruitgaat, soms terugkeert en voortdurend bijstuurt.

Voorbeelden hiervan zijn:

  • De vraagstelling aanpassen na dataverzameling

  • Nieuwe knelpunten ontdekken bij implementeren

 

Dit ‘bewegen’ in het proces is een kracht: zo blijf je lerend en responsief binnen de eigen context.

Tijdens dit procesmatig werken blijft de koppeling met zowel triangulatie als multiperspectivisme belangrijk: triangulatie om beslissingen te onderbouwen met verschillende kennisbronnen en multiperspectivisme  om je blik te verruimen door verschillende betrokkenen te betrekken.

Door dit cyclische proces te volgen bouw je stap voor stap aan sterker onderwijs — voor je leerlingen, je collega’s en je school.

Kennisclip Procesmatig evidence-informed werken

Onderzoeker Vicky Willegems (VUB) licht het procesmatig werken binnen evidence-informed onderwijs toe én geeft een praktisch voorbeeld.

De zeven fasen van procesmatig evidence-informed werken

Bij procesmatig evidence-informed werken worden zeven fasen onderscheiden. Deze fasen hoef je niet lineair te doorlopen: het is normaal dat je heen en weer beweegt tussen fasen (omdat nieuwe informatie of inzichten, je bijvoorbeeld leidt naar een betere afbakening van de onderwijsbehoefte), dat je fasen samenneemt of net uitsplitst.

  1. Contextanalyse en probleemdefiniëring

  2. Onderzoeksvragen en doelen

  3. Informatieverzameling en interpretatie

  4. Plan en ontwerp

  5. Implementatie en feedbacklussen

  6. Evaluatie en reflectie

  7. Kennisdeling en borging

Welke materialen helpen met evidence-informed werken?

Ondersteunende materialen om evidence-informed werken te ondersteunen zijn onder meer een poster, praatplaat en inspiratiegids.

Duik verder in het model voor evidence-informed onderwijs

Wat zijn de zeven fasen van procesmatige evidence-informed werken

Lees het hier

Triangulatie, wat is dat?

Lees meer

Multiperspectivisme, wat is dat?

Lees meer

Wat is evidence-informed onderwijs?

Lees meer

Hoe maak je van evidence-informed werken een succes?

Lees meer