Doorgaan naar content

Updates

7 projecten krijgen financiering voor het ontwikkelen van valorisatieproducten

Leerpunt financiert zeven projecten die op basis van bestaand onderzoek valorisatieproducten zullen ontwikkelen voor het onderwijs in Vlaanderen. Deze producten bieden leerkrachten en andere onderwijsprofessionals praktische handvaten of tools om aan de slag te gaan met onderbouwde onderwijspraktijken. Deze oproep zal jaarlijks herhaald worden.

De valorisatieprojecten hebben als doel om wetenschappelijke evidentie en inzichten te vertalen naar praktische toepassingen in het onderwijs. Door het gebruik van deze materialen, worden onderwijsprofessionals actief gestimuleerd om evidence-informed aan de slag te gaan in de eigen onderwijspraktijk.

In 2024 werden zeven projecten geselecteerd. Een uitgebreide toelichting van de projecten kan je vinden via onderstaande pdf.

Geselecteerde projecten

Graag stellen wij de geselecteerde projecten uit 2024 aan je voor:

Project 1: Ver-Beeld-Ing aan zet: Een praktijkgids voor arts-based leren in de klas

Het doel van dit valorisatieproject is om arts-based methoden toegankelijk te maken voor leraren lager en secundair onderwijs via een praktijkgids. De praktijkgids vertaalt wetenschappelijke inzichten naar onderbouwde, toegankelijke en aantrekkelijke leeractiviteiten, die onderwijsprofessionals inspireren om arts-based leren te implementeren in het lager en secundair onderwijs. Arts-based leren stimuleert leerlingen om hun denkprocessen, inzichten en ervaringen te uiten door middel van kunstvormen zoals beeldende kunst, muziek, dans en drama.

Valorisatieproduct

Praktijkgids (incl infofiches, stappenplannen en reflectiekaarten)

Aanvrager

Universiteit Hasselt

Projectleider

Jetske Strijbos

Thema's

Cultuureducatie (Toolkit Leren en lesgeven)

Onderwijsniveau

Leraren lager en secundair onderwijs, schoolleiders en lerarenopleiders

Partner

Vrije Universiteit Brussel

Project 2: Optimalisering van historische onderwijsprocessen door samenwerking tussen secundaire school en historische musea: Bruggen bouwen tussen formeel en non-formeel leren

Formeel en non-formeel leren over geschiedenis op (secundaire) school en in historische musea/erfgoedsites zijn complementair en kunnen elkaar versterken. Momenteel zijn het gescheiden werelden die elkaar te weinig kennen en weinig communiceren, waardoor veel potentiële leerwinst verloren gaat. Gebaseerd op een PhD-traject ontwikkelt dit project een professionaliseringstraject voor gidsen, lerarenopleiders geschiedenis, (student-)leraren en (museum)educatoren. Het bestaat uit vier autonome maar nauw verbonden modules die zijn gebaseerd op internationale onderzoeksliteratuur en eigen onderzoek.

Valorisatieproduct

Professionaliseringstraject (incl inclusief voorbeelden van goede praktijken, illustraties, checklists, sjablonen en een draaiboek)

Aanvrager

KU Leuven

Projectleider

Karel Van Nieuwenhuyse

Thema's

Doelgroep

Leraren, student-leraren en lerarenopleiders geschiedenis (secundair onderwijs)

Partners

KU Leuven – KULAK

Universiteit Amsterdam

Reinwardt Academy

PH Luzern

Open Universiteit Nederland

KMMA

Project 3: Leerkracht en leerling AI-ready: klaar voor de toekomst

Het valorisatieproject richt zich op het ontwikkelen en testen van een didactische AI-ready tool voor leerkrachten en leerlingen in de eerste graad secundair onderwijs (A- en B-stroom). Deze tool helpt leerkrachten om op een laagdrempelige, evidence-based en inclusieve manier te werken aan AI-readiness van leerlingen. De tool is een aanvulling op de reeds ontwikkelde AI-kritische denkkaarten.

Valorisatieproduct

AI-ready tool om te werken aan de AI-readiness van leerlingen (als aanvulling op AI-kritische denkkaarten)

Praktisch inzetbare lesmaterialen

Aanvrager

HOWEST

Projectleider

Katrien Bleus

Thema's

Evidence-informed werken

Doelgroep

Leerkrachten en leerlingen 1e graad secundair onderwijs

Partner

KTA Brugge

GO! Erasmus Zelzate

Maricolen Brugge

Project 4: Transparante besluitvorming voor leerlingondersteuning: een praktijkinstrument voor betrokken zorg op maat in het lager onderwijs

Om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften de steun te laten krijgen die ze nodig hebben, wordt een product ontwikkeld dat de beslissingsprocessen die ondersteuning voor deze leerlingen faciliteert door alle actoren beter te informeren en actief te betrekken. Het product zal ontwikkeld worden voor en door zorgcoördinatoren aan de hand van een participatief onderzoeksdesign. Het product is gebaseerd op de belangrijkste inzichten uit het doctoraatstraject van Laura Fluyt, inzichten uit handelingsgericht werken en het Vlaamse zorgcontinuüm.

Valorisatieproduct

Roadmap (incl handleidingen, vragenlijsten en instructievideo)

Aanvrager

KU Leuven

Projectleider

Sara Nijs

Thema's

Doelgroep

Zorgcoördinatoren en zorgleerkrachten lager onderwijs

Project 5: Inspiratiegids voor kwaliteitsverbetering in onderwijs en zorg voor kinderen met EMB: praktische handvatten voor evidence-informed werken

Dit project ontwikkelt een inspiratiegids die school- en welzijnsteams ondersteunt bij het verbeteren van het onderwijs- en zorgaanbod voor kinderen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB). Deze gids bouwt voort op een bestaand kwaliteitskader en vertaalt theoretische handvatten naar concrete, praktische richtlijnen, voorbeelden en reflectievragen. Zo worden teams niet alleen gestimuleerd om te reflecteren op hun huidige praktijken, maar ook aangemoedigd om verbeteringen door te voeren.

Valorisatieproduct

Inspiratiegids (incl. praktijkgerichte voorbeelden)

Aanvrager

KU Leuven

Projectleider

Sara Nijs

Thema's

Brede basiszorg en verhoogde zorg

Doelgroep

School- en welzijnsteams

Project 6: Kwalitatieve middagpauzes in de basisschool: refters en speelplaatsen

Het valorisatieproject ‘Refters en Speelplaatsen’ vertaalt onderzoeksinzichten naar praktische tools om de kwaliteit van middagpauzes in Vlaamse basisscholen te verbeteren. Het project richt zich op het bieden van concrete aanbevelingen voor directies en beleidsmedewerkers en handvatten voor de leerkrachten en kindbegeleiders die middagtoezicht houden.

Valorisatieproduct

Kennisclips en poster

Aanvrager

KdG

Projectleider

Haydée De loof

Thema's

Doelgroep

Leerkrachten, kindbegeleiders, directie en beleidsmedewerkers kleuter- en lager onderwijs

Project 7: RekenCafé: een podcast en website over rekenen, rekenonderwijs en rekenproblemen

In deze podcastreeks wordt wetenschappelijke kennis over verschillende onderwerpen rond rekenen, rekendidactiek en rekenproblemen toegelicht en bediscussieerd met experts uit wetenschap en praktijk. Op deze manier werken we aan sensibilisering en psycho-educatie om evidence-informed werken in de onderwijspraktijk te ondersteunen en te stimuleren.

Valorisatieproduct

Podcast

Aanvrager

HOGENT

Projectleider

Lien Peters

Thema's

Doelgroep

Onderwijsprofessionals en onderwijsbeleidsmedewerkers kleuter-, lager en secundair onderwijs

Partner

Stemlicht BV

Duik verder in de onderwerpen:

Toolkit 'Leren & lesgeven'

Welke praktijken kan je als leerkracht lager of secundair onderwijs toepassen om meer leerwinst te boeken? Dat vat deze toolkit van EEF samen in drie criteria.

lees meer
Lees meer

Toolkit 'Leren & ontwikkeling bij kleuters'

De toolkit voor het kleuteronderwijs vat internationaal onderzoek samen over didactische aanpakken bij kleuters: wat werkt, tegen welke kost en bewijssterkte?

lees meer
Lees meer

Project Brede basiszorg en verhoogde zorg

‘Brede basiszorg en verhoogde zorg’ van Leerpunt gaat over het creëren van leerwinst bij alle leerlingen van het lager en het secundair onderwijs, en vooral die leelringen in kwetsbare posities.

lees meer
Lees meer