7 projecten krijgen financiering voor het ontwikkelen van valorisatieproducten
Leerpunt financiert zeven projecten die op basis van bestaand onderzoek valorisatieproducten zullen ontwikkelen voor het onderwijs in Vlaanderen. Deze producten bieden leerkrachten en andere onderwijsprofessionals praktische handvaten of tools om aan de slag te gaan met onderbouwde onderwijspraktijken. Deze oproep zal jaarlijks herhaald worden.
De valorisatieprojecten hebben als doel om wetenschappelijke evidentie en inzichten te vertalen naar praktische toepassingen in het onderwijs. Door het gebruik van deze materialen, worden onderwijsprofessionals actief gestimuleerd om evidence-informed aan de slag te gaan in de eigen onderwijspraktijk.
In 2024 werden zeven projecten geselecteerd. Een uitgebreide toelichting van de projecten kan je vinden via onderstaande pdf.
Geselecteerde projecten
Graag stellen wij de geselecteerde projecten uit 2024 aan je voor:
Project 1: Ver-Beeld-Ing aan zet: Een praktijkgids voor arts-based leren in de klas
Het doel van dit valorisatieproject is om arts-based methoden toegankelijk te maken voor leraren lager en secundair onderwijs via een praktijkgids. De praktijkgids vertaalt wetenschappelijke inzichten naar onderbouwde, toegankelijke en aantrekkelijke leeractiviteiten, die onderwijsprofessionals inspireren om arts-based leren te implementeren in het lager en secundair onderwijs. Arts-based leren stimuleert leerlingen om hun denkprocessen, inzichten en ervaringen te uiten door middel van kunstvormen zoals beeldende kunst, muziek, dans en drama.
Valorisatieproduct | Praktijkgids (incl infofiches, stappenplannen en reflectiekaarten) |
Aanvrager | Universiteit Hasselt |
Projectleider | Jetske Strijbos |
Thema's | Cultuureducatie (Toolkit Leren en lesgeven) |
Onderwijsniveau | Leraren lager en secundair onderwijs, schoolleiders en lerarenopleiders |
Partner | Vrije Universiteit Brussel |
Project 2: Optimalisering van historische onderwijsprocessen door samenwerking tussen secundaire school en historische musea: Bruggen bouwen tussen formeel en non-formeel leren
Formeel en non-formeel leren over geschiedenis op (secundaire) school en in historische musea/erfgoedsites zijn complementair en kunnen elkaar versterken. Momenteel zijn het gescheiden werelden die elkaar te weinig kennen en weinig communiceren, waardoor veel potentiële leerwinst verloren gaat. Gebaseerd op een PhD-traject ontwikkelt dit project een professionaliseringstraject voor gidsen, lerarenopleiders geschiedenis, (student-)leraren en (museum)educatoren. Het bestaat uit vier autonome maar nauw verbonden modules die zijn gebaseerd op internationale onderzoeksliteratuur en eigen onderzoek.
Valorisatieproduct | Professionaliseringstraject (incl inclusief voorbeelden van goede praktijken, illustraties, checklists, sjablonen en een draaiboek) |
Aanvrager | KU Leuven |
Projectleider | Karel Van Nieuwenhuyse |
Thema's |
|
Doelgroep | Leraren, student-leraren en lerarenopleiders geschiedenis (secundair onderwijs) |
Partners | KU Leuven – KULAK Universiteit Amsterdam Reinwardt Academy PH Luzern Open Universiteit Nederland KMMA |
Project 3: Leerkracht en leerling AI-ready: klaar voor de toekomst
Het valorisatieproject richt zich op het ontwikkelen en testen van een didactische AI-ready tool voor leerkrachten en leerlingen in de eerste graad secundair onderwijs (A- en B-stroom). Deze tool helpt leerkrachten om op een laagdrempelige, evidence-based en inclusieve manier te werken aan AI-readiness van leerlingen. De tool is een aanvulling op de reeds ontwikkelde AI-kritische denkkaarten.
Valorisatieproduct | AI-ready tool om te werken aan de AI-readiness van leerlingen (als aanvulling op AI-kritische denkkaarten) Praktisch inzetbare lesmaterialen |
Aanvrager | HOWEST |
Projectleider | Katrien Bleus |
Thema's | Evidence-informed werken |
Doelgroep | Leerkrachten en leerlingen 1e graad secundair onderwijs |
Partner | KTA Brugge GO! Erasmus Zelzate Maricolen Brugge |
Project 4: Transparante besluitvorming voor leerlingondersteuning: een praktijkinstrument voor betrokken zorg op maat in het lager onderwijs
Om leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften de steun te laten krijgen die ze nodig hebben, wordt een product ontwikkeld dat de beslissingsprocessen die ondersteuning voor deze leerlingen faciliteert door alle actoren beter te informeren en actief te betrekken. Het product zal ontwikkeld worden voor en door zorgcoördinatoren aan de hand van een participatief onderzoeksdesign. Het product is gebaseerd op de belangrijkste inzichten uit het doctoraatstraject van Laura Fluyt, inzichten uit handelingsgericht werken en het Vlaamse zorgcontinuüm.
Valorisatieproduct | Roadmap (incl handleidingen, vragenlijsten en instructievideo) |
Aanvrager | KU Leuven |
Projectleider | Sara Nijs |
Thema's |
|
Doelgroep | Zorgcoördinatoren en zorgleerkrachten lager onderwijs |
Project 5: Inspiratiegids voor kwaliteitsverbetering in onderwijs en zorg voor kinderen met EMB: praktische handvatten voor evidence-informed werken
Dit project ontwikkelt een inspiratiegids die school- en welzijnsteams ondersteunt bij het verbeteren van het onderwijs- en zorgaanbod voor kinderen met ernstig meervoudige beperkingen (EMB). Deze gids bouwt voort op een bestaand kwaliteitskader en vertaalt theoretische handvatten naar concrete, praktische richtlijnen, voorbeelden en reflectievragen. Zo worden teams niet alleen gestimuleerd om te reflecteren op hun huidige praktijken, maar ook aangemoedigd om verbeteringen door te voeren.
Valorisatieproduct | Inspiratiegids (incl. praktijkgerichte voorbeelden) |
Aanvrager | KU Leuven |
Projectleider | Sara Nijs |
Thema's | |
Doelgroep | School- en welzijnsteams |
Project 6: Kwalitatieve middagpauzes in de basisschool: refters en speelplaatsen
Het valorisatieproject ‘Refters en Speelplaatsen’ vertaalt onderzoeksinzichten naar praktische tools om de kwaliteit van middagpauzes in Vlaamse basisscholen te verbeteren. Het project richt zich op het bieden van concrete aanbevelingen voor directies en beleidsmedewerkers en handvatten voor de leerkrachten en kindbegeleiders die middagtoezicht houden.
Valorisatieproduct | Kennisclips en poster |
Aanvrager | KdG |
Projectleider | Haydée De loof |
Thema's |
|
Doelgroep | Leerkrachten, kindbegeleiders, directie en beleidsmedewerkers kleuter- en lager onderwijs |
Project 7: RekenCafé: een podcast en website over rekenen, rekenonderwijs en rekenproblemen
In deze podcastreeks wordt wetenschappelijke kennis over verschillende onderwerpen rond rekenen, rekendidactiek en rekenproblemen toegelicht en bediscussieerd met experts uit wetenschap en praktijk. Op deze manier werken we aan sensibilisering en psycho-educatie om evidence-informed werken in de onderwijspraktijk te ondersteunen en te stimuleren.
Valorisatieproduct | Podcast |
Aanvrager | HOGENT |
Projectleider | Lien Peters |
Thema's |
|
Doelgroep | Onderwijsprofessionals en onderwijsbeleidsmedewerkers kleuter-, lager en secundair onderwijs |
Partner | Stemlicht BV |
Duik verder in de onderwerpen:
Toolkit 'Leren & lesgeven'
Welke praktijken kan je als leerkracht lager of secundair onderwijs toepassen om meer leerwinst te boeken? Dat vat deze toolkit van EEF samen in drie criteria.
lees meer