Doorgaan naar content

LeerSnacks

LeerSnacks zijn gratis webinars met hapklare onderwijskennis. In korte en krachtige videopresentaties ontdek je inspirerende inzichten rond actuele onderwijsthema’s. Ze maken deel uit van het brede Leerpunt-aanbod, dat inzet op praktijkgerichte en evidence-informed onderwijsondersteuning. Smakelijk!

Hapklare onderwijskennis

Op zoek naar inspiratie, nieuwe inzichten en praktische tips voor je onderwijspraktijk? Ontdek de LeerSnacks van Leerpunt: korte, krachtige webinars van maximaal 30 minuten, telkens om 12.30 uur. Perfect om je lunchpauze te kruiden met nieuwe onderwijsideeën. Gratis, evidence-informed en meteen bruikbaar in de klas.

Hieronder vind je het volledige programma voor het voorjaar van 2026 (2e semester schooljaar 2025-2026).

Download hier de poster met het volledige programma.

Herbekijk hieronder de afgelopen LeerSnacks

Vooruitblik 2025-2026

29 augustus 2025

Pedro De Bruyckere, algemeen directeur van Leerpunt, neemt je mee in een korte vooruitblik. Daarnaast lichten we ook meteen de thema’s toe van de volgende LeerSNACKs die tot en met december op de planning staan.

Herbekijk deze LeerSnack

Kennisrijk curriculum

17 september 2025

Helena Taelman (taalonderzoeker bij Odisee Hogeschool) geeft een introductie over het kennisrijk curriculum en hoe we in het Vlaamse onderwijs kunnen bouwen aan een kennisrijk curriculum en hoe het kan bijdragen aan beter onderwijs en diepgaand leren.

Herbekijk deze LeerSnack

Wiskunde in de kleuterklas: lessen uit de wetenschap als input voor de praktijk

23 september 2025

Hoe kan wetenschappelijk onderzoek inspireren om jonge kinderen sterker te maken in wiskundige vaardigheden? Astrid Cornelis (Thomas More) neemt ons mee in inzichten uit de wetenschap en vertaalt die naar bruikbare ideeën voor de klaspraktijk.

Herbekijk deze LeerSnack

Wiskundetaal in de kleuterklas: hoe evidence-informed stimuleren?

2 oktober 2025

Leerpunt collega Suzanne Splinter neemt je mee in de belangrijkste inzichten en toepassingen van de NRO-leidraad “Betekenisvol en doelgericht reken-wiskundeonderwijs in groep 1-2”.

Download hier de Extra infofiche om een goed wiskundeboek te kiezen.

Herbekijk deze LeerSnack

Feedback die verschil maakt

18 november 2025

Melissa De Bruyker (Arteveldehogeschool) deelt inzichten over feedback en geeft zes concrete aanbevelingen die je kunt toepassen in zowel lager als secundair onderwijs.

Herbekijk deze LeerSnack

Model voor evidence-informed onderwijs

23 oktober 2025

De sessie wordt verzorgd door Vicky Willegems (Vrije Universiteit Brussel), die haar expertise en inzichten delen over hoe je dit model voor evidence-informed onderwijs concreet kan gebruiken in jouw klaspraktijk en uit welke onderdelen het bestaat.

Herbekijk deze LeerSnack

Van rekenen naar algebra: de overgang naar het secundair onderwijs

3 december 2025

In deze LeerSNACK gaan we aan de slag rond wiskunde in het lager en secundair onderwijs. Filip Moons (Universiteit Utrecht) gaat dieper in op de overgang van rekenen naar algebra en bespreekt hoe we leerlingen het best begeleiden bij deze belangrijke stap richting het secundair onderwijs.

Wetenschappelijke artikels die horen bij deze leidraad:

> Over de ‘letter als object’-misconceptie

> Over het begrip van variabelen bij leerlingen in de eerste graad

Herbekijk deze LeerSnack

Partnerschap tussen school en ouders in het basisonderwijs

11 december 2025

Jan De Mets (UGent) deelt inzichten en aanbevelingen uit recent onderzoek. Een kans om inspiratie op te doen en handvatten mee te nemen voor je eigen schoolpraktijk.

Herbekijk deze LeerSnack

Meer van dat? Schrijf je in voor de komende LeerSnacks

De kracht van academisch optimisme: leerprestaties én eerlijke kansen bevorderen

Ruud Lelieur (UAntwerpen) licht toe wat academisch optimisme precies inhoudt en waarom het zo’n krachtige hefboom is in onderwijs

Schrijf je hier in

Metacognitie en zelfregulerend leren bevorderen in lager en secundair onderwijs

12 februari 2026

Lucija André (TM Hogeschool Rotterdam), Koen Lombaert (VUB) en Hilde Van Keer (UGent) delen inzichten uit onderzoek en tonen hoe leerkrachten effectieve strategieën kunnen inzetten in de klas. Ze reiken concrete handvatten aan die werken in zowel lager als secundair onderwijs.

Schrijf je hier in

Voorkennis helpt, maar niet altijd! Onderzoeksinzichten rond het leren van breuken en decimale getallen

25 februari 2026

Wim van Dooren (KU Leuven) brengt helderheid met inzichten uit onderzoek. Een ideale, korte update voor iedereen die met wiskunde in lager en secundair onderwijs werkt.

Schrijf je hier in

Versterken van leren: technologie als kracht

10 maart 2026

Rani van Schoors (KU Leuven) deelt inzichten uit onderzoek. Een ideale, compacte inspiratiesessie voor iedereen die technologie slimmer wil inzetten in de klas.

Schrijf je hier in

Kwaliteitsvol onderwijs aan kinderen met ernstige meervoudige beperkingen

31 maart 2026

Sara Nijs (KU Leuven) deelt inzichten uit onderzoek en de praktijk, gebaseerd op de inspiratiegids kwaliteitsverbetering onderwijs-zorg voor leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB). Ze reikt concrete handvatten aan voor leerkrachten en zorgprofessionals die streven naar betekenisvol en inclusief onderwijs.

Schrijf je hier in

Taalstimulerende gesprekken met kleuters

23 april 2026

Helena Taelman (Ofisee Hogeschool) deelt inzichten uit onderzoek. Met praktische voorbeelden die je meteen kunt uitproberen in de klas.

Lees meer

Beslissen over redelijke aanpassingen in het lager onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften

30 april 2026

Laura Fluyt (KU Leuven) brengt haar expertise rond inclusie en rechtvaardigheid in de klas. Ze bespreekt inzichten uit onderzoek én concrete richtlijnen (‘basisgids redelijke aanpassingen’) om scholen te ondersteunen bij het maken van weloverwogen beslissingen.

Schrijf je hier in

Zeven aanbevelingen voor krachtige wetenschapslessen

12 mei 2026

Julie Willems (KdG Hogeschool) presenteert zeven heldere aanbevelingen, gebaseerd op onderzoek én praktijkervaring. Je ontdekt wat werkt, waar je best op let en hoe je als leraar wetenschappelijke geletterdheid versterkt in je klas.

Schrijf je hier in

Wat maakt een schooldirecteur doelmatig?

11 juni 2026

Lore Bellemans (Leerpunt) licht recente inzichten toe uit onderzoek en praktijk. Een compacte sessie voor iedereen die leiding neemt in onderwijs of met schoolleiders samenwerkt.

Schrijf je hier in