Hapklare onderwijskennis
Op zoek naar inspiratie, nieuwe inzichten en praktische tips voor je onderwijspraktijk? Ontdek de LeerSnacks van Leerpunt: korte, krachtige webinars van maximaal 30 minuten, telkens om 12.30 uur. Perfect om je lunchpauze te kruiden met nieuwe onderwijsideeën. Gratis, evidence-informed en meteen bruikbaar in de klas.
Hieronder vind je het volledige programma voor het voorjaar van 2026 (2e semester schooljaar 2025-2026).
Download hier de poster met het volledige programma.
Herbekijk hieronder de afgelopen LeerSnacks
Vooruitblik 2025-2026
29 augustus 2025
Pedro De Bruyckere, algemeen directeur van Leerpunt, neemt je mee in een korte vooruitblik. Daarnaast lichten we ook meteen de thema’s toe van de volgende LeerSNACKs die tot en met december op de planning staan.
Kennisrijk curriculum
17 september 2025
Helena Taelman (taalonderzoeker bij Odisee Hogeschool) geeft een introductie over het kennisrijk curriculum en hoe we in het Vlaamse onderwijs kunnen bouwen aan een kennisrijk curriculum en hoe het kan bijdragen aan beter onderwijs en diepgaand leren.
Wiskunde in de kleuterklas: lessen uit de wetenschap als input voor de praktijk
23 september 2025
Hoe kan wetenschappelijk onderzoek inspireren om jonge kinderen sterker te maken in wiskundige vaardigheden? Astrid Cornelis (Thomas More) neemt ons mee in inzichten uit de wetenschap en vertaalt die naar bruikbare ideeën voor de klaspraktijk.
Wiskundetaal in de kleuterklas: hoe evidence-informed stimuleren?
2 oktober 2025
Leerpunt collega Suzanne Splinter neemt je mee in de belangrijkste inzichten en toepassingen van de NRO-leidraad “Betekenisvol en doelgericht reken-wiskundeonderwijs in groep 1-2”.
Download hier de Extra infofiche om een goed wiskundeboek te kiezen.
Feedback die verschil maakt
18 november 2025
Melissa De Bruyker (Arteveldehogeschool) deelt inzichten over feedback en geeft zes concrete aanbevelingen die je kunt toepassen in zowel lager als secundair onderwijs.
Model voor evidence-informed onderwijs
23 oktober 2025
De sessie wordt verzorgd door Vicky Willegems (Vrije Universiteit Brussel), die haar expertise en inzichten delen over hoe je dit model voor evidence-informed onderwijs concreet kan gebruiken in jouw klaspraktijk en uit welke onderdelen het bestaat.
Van rekenen naar algebra: de overgang naar het secundair onderwijs
3 december 2025
In deze LeerSNACK gaan we aan de slag rond wiskunde in het lager en secundair onderwijs. Filip Moons (Universiteit Utrecht) gaat dieper in op de overgang van rekenen naar algebra en bespreekt hoe we leerlingen het best begeleiden bij deze belangrijke stap richting het secundair onderwijs.
Wetenschappelijke artikels die horen bij deze leidraad:
> Over de ‘letter als object’-misconceptie
> Over het begrip van variabelen bij leerlingen in de eerste graad
Partnerschap tussen school en ouders in het basisonderwijs
11 december 2025
Jan De Mets (UGent) deelt inzichten en aanbevelingen uit recent onderzoek. Een kans om inspiratie op te doen en handvatten mee te nemen voor je eigen schoolpraktijk.
Meer van dat? Schrijf je in voor de komende LeerSnacks
De kracht van academisch optimisme: leerprestaties én eerlijke kansen bevorderen
Ruud Lelieur (UAntwerpen) licht toe wat academisch optimisme precies inhoudt en waarom het zo’n krachtige hefboom is in onderwijs
Metacognitie en zelfregulerend leren bevorderen in lager en secundair onderwijs
12 februari 2026
Lucija André (TM Hogeschool Rotterdam), Koen Lombaert (VUB) en Hilde Van Keer (UGent) delen inzichten uit onderzoek en tonen hoe leerkrachten effectieve strategieën kunnen inzetten in de klas. Ze reiken concrete handvatten aan die werken in zowel lager als secundair onderwijs.
Voorkennis helpt, maar niet altijd! Onderzoeksinzichten rond het leren van breuken en decimale getallen
25 februari 2026
Wim van Dooren (KU Leuven) brengt helderheid met inzichten uit onderzoek. Een ideale, korte update voor iedereen die met wiskunde in lager en secundair onderwijs werkt.
Versterken van leren: technologie als kracht
10 maart 2026
Rani van Schoors (KU Leuven) deelt inzichten uit onderzoek. Een ideale, compacte inspiratiesessie voor iedereen die technologie slimmer wil inzetten in de klas.
Kwaliteitsvol onderwijs aan kinderen met ernstige meervoudige beperkingen
31 maart 2026
Sara Nijs (KU Leuven) deelt inzichten uit onderzoek en de praktijk, gebaseerd op de inspiratiegids kwaliteitsverbetering onderwijs-zorg voor leerlingen met ernstige meervoudige beperkingen (EMB). Ze reikt concrete handvatten aan voor leerkrachten en zorgprofessionals die streven naar betekenisvol en inclusief onderwijs.
Taalstimulerende gesprekken met kleuters
23 april 2026
Helena Taelman (Ofisee Hogeschool) deelt inzichten uit onderzoek. Met praktische voorbeelden die je meteen kunt uitproberen in de klas.
Beslissen over redelijke aanpassingen in het lager onderwijs voor leerlingen met specifieke onderwijsbehoeften
30 april 2026
Laura Fluyt (KU Leuven) brengt haar expertise rond inclusie en rechtvaardigheid in de klas. Ze bespreekt inzichten uit onderzoek én concrete richtlijnen (‘basisgids redelijke aanpassingen’) om scholen te ondersteunen bij het maken van weloverwogen beslissingen.
Zeven aanbevelingen voor krachtige wetenschapslessen
12 mei 2026
Julie Willems (KdG Hogeschool) presenteert zeven heldere aanbevelingen, gebaseerd op onderzoek én praktijkervaring. Je ontdekt wat werkt, waar je best op let en hoe je als leraar wetenschappelijke geletterdheid versterkt in je klas.
Wat maakt een schooldirecteur doelmatig?
11 juni 2026
Lore Bellemans (Leerpunt) licht recente inzichten toe uit onderzoek en praktijk. Een compacte sessie voor iedereen die leiding neemt in onderwijs of met schoolleiders samenwerkt.