Doorgaan naar content

Oproep: Leerpunt financiert projecten evidence-informed werken in de klas- en schoolpraktijk (2026-2027)

Dien nu jouw project in dat evidence-informed werken in de klas of school versterkt

Leerpunt lanceert een derde ronde implementatieprojecten. Deze projecten richten zich op professionalisering en begeleiding in duurzaam implementeren van evidence-informed werken in de klas of school. Deze kunnen gelinkt worden aan thema’s die aan bod komen in de toolkits effectief lesgeven van EEF of de leidraden van Leerpunt, NRO en EEF. De projecten vallen onder de noemer 'implementatieprojecten' en gaan van start op 1 augustus 2026. Voor het eerst zal voor deze projecten ook een verlenging kunnen worden aangevraagd.

Het is de derde keer dat deze oproep wordt gelanceerd. In het voorjaar van 2024 werd de oproep voor het eerst gelanceerd, wat resulteerde in 17 geselecteerde projecten voor het schooljaar 2024-2025 die samen 47 scholen bereiken. Voor het schooljaar 2025-2026 werden 13 projecten geselecteerd die samen 31 scholen bereiken.

Elke aanvraag wordt op zichzelf beoordeeld en doorloopt het proces via een evenwichtig samengestelde beoordelingscommissie, waarbij zowel wetenschappelijke onderbouwing en praktische link met de werkvloer wordt bekeken. Indien een te hoog aantal aanvragen binnenkomen, is het mogelijk dat er in een voorronde zal gewerkt worden met de methodiek van paarsgewijze vergelijking. De beste aanvragen worden dan meegenomen naar de eerste beoordelingsronde met beoordelingscommissie.

Doelstelling

Leerpunt wil schoolteams en onderwijsprofessionals versterken in evidence-informed werken om het leren van alle leerlingen te optimaliseren. Dit gebeurt via professionaliseringstrajecten die voortbouwen op wetenschappelijke inzichten, praktijkkennis en de toolkits/leidraden van Leerpunt, EEF en NRO. 

Deze oproep heeft als doel ervoor te zorgen dat je als onderwijsprofessional of als schoolteam gebruik leert maken van wetenschappelijke kennis en data om het eigen didactisch handelen te onderbouwen en zo het evidence-informed werken in je klas- en schoolpraktijk te versterken.

Met de financiering kunnen hiertoe de nodige professionaliseringstrajecten worden uitgewerkt en aangeboden, vb. een school kan zich laten ondersteunen door een onderzoekscentrum, hogeschool of andere begeleidende partner rond het opzetten van een evidence-informed talenbeleid.

Er wordt daarbij gefocust op een duurzame implementatie met aandacht voor voldoende disseminatie. Hierbij wordt het model voor evidence-informed onderwijs in Vlaanderen en Brussel (Van den Rym, K., Faddar, J., Willegems, V., & Consuegra, E. (2025)) meegenomen in het project als rode draad ter ondersteuning van het evidence-informed werken. 

Voor een volledige beschrijving van de opdracht en de resultaten kan je terecht bij de opdrachtdocumenten (zie hieronder).

Praktische informatie

Procedure: Oproep voor het indienen van projectvoorstellen (financieringsproject)

Informatiesessie: dinsdag 25 november 2025 van 12.00 tot 13.00 uur - Inschrijven via Teams 

Opgelet: deze infosessie komt niet achteraf op de website, enkel de Q&A.

Uiterste indiendatum: vrijdag 13 februari 2026 - 12.00 uur

Indienprocedure:

Het indienen van de aanvraag gebeurt door het invullen van het online indienformulier onderaan deze pagina en het uploaden van de nodige documenten in pdf-formaat. Deze documenten kun je downloaden onderaan deze pagina.

Ontvankelijkheid:

De aanvraag is ontvankelijk als: 

  • ze in het Nederlands opgesteld is; 

  • ze tijdig ingediend (vóór de deadline) is; 

  • het aanvraagformulier volledig, correct ingevuld én ondertekend is; 

  • de kostenbegroting correct opgemaakt is, in overeenstemming met de financiële richtlijnen; 

  • er een filmpje (MP4-formaat) opgenomen is met een korte pitch over je project (max. 5 min.). 

Er kan per aanvrager slechts één projectaanvraag ingediend worden. Na het indienen van het formulier krijg je een bevestigingsmail. Let wel: deze bevat niet de bijlage(n), maar die zijn wél ingediend.

Niet zeker hoe je een projectaanvraag opmaakt?

Leerpunt organiseerde een webinar ‘projectaanvraag schrijven’ met Sofie Van Assche. Je kan deze opname herbekijken via de eventpagina, ons Vimeo-kanaal of door simpelweg te klikken op deze button:

Vragen? 

Vragen kunnen gesteld worden tot uiterlijk 7 kalenderdagen voor de indiendatum voor de ontvangst van de aanvragen. Antwoorden op de vragen worden wekelijks toegevoegd aan een Q&A (‘vraag en antwoord’) zolang de procedure loopt. 

Download hier de nodige documenten

Je kunt hier het aanvraagformulier, het volledige oproepdocument, de financiële richtlijnen voor projecten, het financieel kostendossier en de presentatie van de infosessie (25/11/25) raadplegen.

Indienformulier implementatieprojecten schooljaar 2026-2027

Laad de ingevulde documenten ten laatste op vrijdag 13 februari 2026 om 12.00 uur op via het onderstaande indienformulier.

Gebruik als titel voor alle documenten: ‘Aanvraag IP2026_[verkorte titel of acroniem]’.
Na een correcte upload ontvang je een bevestigingsmail als ontvangstbewijs. Let wel: deze bevat niet de bijlage(n), maar die zijn wél ingediend.

Aanvragen die na de deadline worden ingediend, worden niet in behandeling genomen. Er kan per aanvrager slechts één projectaanvraag ingediend worden. 

! LET OP: het uploaden van de bestanden kan even duren. Gelieve NIET weg te klikken of de pagina te hernieuwen vooraleer je dit ziet: ‘Bedankt voor je inzending’.

Gerelateerde inhoud

17 projecten stimuleren evidence-informed werken in onze scholen

7 projecten krijgen financiering voor het ontwikkelen van valorisatieproducten

Gedrag aanpakken in de klas: wat zegt de wetenschap?

41 scholen uit 13 projecten gaan onderbouwd aan de slag om onderwijs te verbeteren in 2025-2026

Leerpunt ondersteunt klaspraktijk met nieuw model voor evidence-informed werken

Leerkracht en leerling AI-ready: klaar voor de toekomst

Meten, om te weten waarom iets (niet) werkt: samen betekenisvol aan de slag met schooldata