Doorgaan naar content

Multiperspectivisme

Evidence-informed beslissingen nemen betekent onder meer dat je verschillende stemmen betrekt om een accurater en vollediger beeld te krijgen van jouw onderwijsvraagstuk. Dit multiperspectivisme is een tweede belangrijk onderdeel van het model voor evidence-informed onderwijspraktijken.

Wat is multiperspectivisme?

Multiperspectivisme betekent letterlijk ‘meerdere perspectieven’. Bij de vaststelling of analyse van wat er speelt binnen jouw onderwijspraktijk, neem je ook de blikken mee van leerlingen, ouders, collega’s en/of schoolleiders uit jouw context mee. Zo krijg je een vollediger en accurater beeld van de situatie en wat zou kunnen werken.  

Multiperspectivisme gaat tunnelvisie tegen, wat kan ontstaan vanuit een gevoel van vertrouwdheid (‘Ik weet wat mijn leerlingen denken’) waardoor bepaalde stemmen minder gehoord worden of informatie terzijde geschoven wordt.

Onderwijs is complex, waardoor één blik of bron niet volstaan. Bewust meerdere perspectieven samenbrengen, leidt tot meer genuanceerde, weloverwogen en gedragen beslissingen.

Kennisclip ‘Kern van het evidence-informed model’

Onderzoeker Vicky Willegems (VUB) legt ook de kern van het Evidence-informed model uit in deze kennisclip.

Welke materialen helpen met evidence-informed werken?

Ondersteunende materialen om evidence-informed werken te ondersteunen zijn onder meer een poster, praatplaat en inspiratiegids.

Duik verder in het model voor evidence-informed werken

Alles over evidence-informed onderwijs, samengevat.

Ik wil meer weten

Wat is triangulatie en welke rol speelt het?

Naar de pagina

Procesmatig evidence-informed werken: hoe doe je dat?

Lees meer

Hoe maak je van evidence-informed werken een succes?

Lees meer

Het model voor evidence-informed onderwijs

Ontdek het hier