Wat is multiperspectivisme?
Multiperspectivisme betekent letterlijk ‘meerdere perspectieven’. Bij de vaststelling of analyse van wat er speelt binnen jouw onderwijspraktijk, neem je ook de blikken mee van leerlingen, ouders, collega’s en/of schoolleiders uit jouw context mee. Zo krijg je een vollediger en accurater beeld van de situatie en wat zou kunnen werken.
Multiperspectivisme gaat tunnelvisie tegen, wat kan ontstaan vanuit een gevoel van vertrouwdheid (‘Ik weet wat mijn leerlingen denken’) waardoor bepaalde stemmen minder gehoord worden of informatie terzijde geschoven wordt.
Onderwijs is complex, waardoor één blik of bron niet volstaan. Bewust meerdere perspectieven samenbrengen, leidt tot meer genuanceerde, weloverwogen en gedragen beslissingen.
Kennisclip ‘Kern van het evidence-informed model’
Onderzoeker Vicky Willegems (VUB) legt ook de kern van het Evidence-informed model uit in deze kennisclip.
Link tussen triangulatie en multiperspectivisme
Zowel triangulatie als multiperspectivisme zorgen ervoor dat een onderwijsbehoefte, uitdaging of interventie vanuit diverse invalshoeken wordt bekeken. Dat leidt tot krachtigere beslissingen: beter onderbouwd, breder gedragen en relevanter voor jouw onderwijspraktijk.
Ze vullen elkaar aan, maar zijn niet hetzelfde. Multiperspectivisme richt zich op de bron van het perspectief en combineert verschillende zienswijzen op één vraagstuk. Triangulatie gaat over de aard van de informatie, en gaat over combineren van verschillende soorten kennis. Ze spelen beide een rol in alle fasen van het procesmatig werken.
Welke materialen helpen met evidence-informed werken?
Ondersteunende materialen om evidence-informed werken te ondersteunen zijn onder meer een poster, praatplaat en inspiratiegids.