Doorgaan naar content

Triangulatie

Evidence-informed onderwijs betekent onder meer dat beslissingen in je onderwijspraktijk steunen op diverse kennisbronnen. De combinatie van die bronnen is triangulatie, een eerste belangrijk onderdeel van het model voor evidence-informed onderwijspraktijken.

Wat is ‘triangulatie’?

Triangulatie is een onderdeel van evidence-informed werken dat inhoudt dat je de inzichten en informatie die je haalt uit de drie kennisbronnen combineert. Daardoor krijg je een rijker en meer genuanceerd beeld en kan je beter onderbouwde beslissingen nemen. Geen enkele bron van informatie kan namelijk de rijke realiteit van een klas volledig vatten.

3 kennisbronnen voor evidence-informed werken:

-       Praktijkkennis

Praktijkkennis is de ervaring en kennis die jij en je collega’s opbouwen in de dagelijkse praktijk.

-       Wetenschappelijke kennis

Wetenschappelijke kennis zijn inzichten uit onderzoek over wat werkt in leren en lesgeven.

-       Data

Data zijn alle waarneembare gegevens uit je klas of school, zoals toetsresultaten, observaties of gesprekken met ouders en leerlingen.

Deze drie kennisbronnen zijn gelijkwaardig. Geen van de drie heeft meer gewicht dan de andere — ze vullen elkaar aan en versterken samen het geheel.

Triangulatie vraagt om een open houding om nieuwe opties te verkennen, durven combineren, twijfelen, bevragen, bijsturen. Net hier ligt de kracht van evidence- informed onderwijs: het is geen rigide recept, maar een intelligent samenspel van kennis, ervaring, observatie en context.

“Als onderwijsprofessional ben jij de motor van evidence-informed onderwijs.”

Kennisclip ‘Kern van model voor evidence-informed werken’

Onderzoeker Vicky Willegems (VUB) legt de kern van het model uit in deze video.

Welke materialen helpen met evidence-informed werken?

Ondersteunende materialen om evidence-informed werken te ondersteunen zijn onder meer een poster, praatplaat en inspiratiegids.

Duik verder in het model voor evidence-informed werken

Alles over evidence-informed onderwijs, samengevat.

Terug naar de overzichtspagina

Wat is multiperspectivisme en waarom is het belangrijk is evidence-informed onderwijs?

Ik wil meer weten

Procesmatig evidence-informed werken: hoe doe je dat?

Lees meer

Hoe maak je van evidence-informed werken een succes?

Lees meer