Wat is ‘triangulatie’?
Triangulatie is een onderdeel van evidence-informed werken dat inhoudt dat je de inzichten en informatie die je haalt uit de drie kennisbronnen combineert. Daardoor krijg je een rijker en meer genuanceerd beeld en kan je beter onderbouwde beslissingen nemen. Geen enkele bron van informatie kan namelijk de rijke realiteit van een klas volledig vatten.
3 kennisbronnen voor evidence-informed werken:
- Praktijkkennis
Praktijkkennis is de ervaring en kennis die jij en je collega’s opbouwen in de dagelijkse praktijk.
- Wetenschappelijke kennis
Wetenschappelijke kennis zijn inzichten uit onderzoek over wat werkt in leren en lesgeven.
- Data
Data zijn alle waarneembare gegevens uit je klas of school, zoals toetsresultaten, observaties of gesprekken met ouders en leerlingen.
Deze drie kennisbronnen zijn gelijkwaardig. Geen van de drie heeft meer gewicht dan de andere — ze vullen elkaar aan en versterken samen het geheel.
Triangulatie vraagt om een open houding om nieuwe opties te verkennen, durven combineren, twijfelen, bevragen, bijsturen. Net hier ligt de kracht van evidence- informed onderwijs: het is geen rigide recept, maar een intelligent samenspel van kennis, ervaring, observatie en context.
“Als onderwijsprofessional ben jij de motor van evidence-informed onderwijs.”
Kennisclip ‘Kern van model voor evidence-informed werken’
Onderzoeker Vicky Willegems (VUB) legt de kern van het model uit in deze video.
Wat is de link tussen triangulatie en multiperspectivisme?
Zowel triangulatie als multiperspectivisme zorgen ervoor dat een onderwijsbehoefte, uitdaging of interventie vanuit diverse invalshoeken wordt bekeken. Dat leidt tot krachtigere beslissingen: beter onderbouwd, breder gedragen en relevanter voor jouw onderwijspraktijk.
Ze vullen elkaar aan, maar zijn niet hetzelfde. Multiperspectivisme richt zich op de bron van het perspectief en combineert verschillende zienswijzen op één vraagstuk. Triangulatie gaat over de aard van de informatie, en gaat over combineren van verschillende soorten kennis. Ze spelen beide een rol in alle fasen van het procesmatig werken.
Welke materialen helpen met evidence-informed werken?
Ondersteunende materialen om evidence-informed werken te ondersteunen zijn onder meer een poster, praatplaat en inspiratiegids.