Doorgaan naar content

Leidraad Differentiatie om onderwijsachterstanden weg te werken

Context

Onderwerp leidraad: Convergente differentiatie: samen naar de meet. Effectieve interventies tegen onderwijsachterstanden in het basisonderwijs

Type leidraad: hertaling van de gelijknamige leidraad opgesteld door NRO (Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek)

Onderwijsniveau: kleuter- en lager onderwijs

Auteurs leidraad: Milou de Smet, Maxime Bultheel en Pieter Verachtert

Inhoud van de leidraad

Je moet geen leerkracht zeggen dat geen twee leerlingen dezelfde zijn. Verwachten dat dezelfde aanpak voor iedereen (even goed) werkt, slaat dan ook nergens op. Een verschillende aanpak voor verschillende leerlingen, zodat ze tot het beste resultaat voor zichzelf kunnen komen: dat is waar leerkrachten naar streven. Differentiatie dus.

Dat is ook waar deze leidraad op inzet: differentiatie om iedereen mee te krijgen, samen de meet te halen en terwijl ook onderwijsachterstanden weg te werken. Specifiek gaat deze leidraad over convergente differentiatie in het basisonderwijs.

Via zeven aanbevelingen krijgen onderwijsprofessionals inzichten en tips aangereikt om te differentiëren op zo’n manier dat het beste uit de leerlingen wordt gehaald.

Zeven aanbevelingen

  1. 01

    Vertrek vanuit uitdagende doelen

  2. 02

    Ken en volg je leerlingen

  3. 03

    Gebruik principes voor effectieve instructie

  4. 04

    Geef leerlingen de tijd

  5. 05

    Werk doelgericht en flexibel in groepjes

  6. 06

    Ontwikkel en onderhoud je lesvaardigheden

  7. 07

    Zorg voor een gepaste aanpak op schoolniveau

Download de leidraad