Hoe bouw je aan kwaliteitsvol, evidence-informed onderwijs met data?
Op woensdag 7 januari verzamelen leraren, lerarenopleiders, directies, begeleidende diensten en kwaliteitszorgcoördinatoren in Brussel voor een event over datagebruik binnen evidence-informed onderwijs. Centraal staan de vragen:
Hoe kun je data inzetten om kwaliteit rond het werken aan een evidence-informed beleid op school te ontwikkelen?
Welke data komen in aanmerking en welke stappen zijn nodig voor een succesvolle kwaliteitsontwikkeling?
Op welke manier is het werken met data een zaak van elke medewerker?
En hoe is dit alles te realiseren op een wijze en haalbare manier?
Data is één van de drie kennisbronnen binnen het model voor evidence-Informed onderwijs. Maar welke data zijn relevant? Hoe interpreteer je ze op een zinvolle manier? En hoe zorg je ervoor dat data niet enkel op het bureau van een kwaliteitscoördinator blijven liggen, maar gedragen worden door het hele schoolteam?
Tijdens deze studiedag verkennen we verschillende invalshoeken, praktijkvoorbeelden en concrete stappen die scholen kunnen zetten om datageletterdheid te versterken en een gedragen EI-beleid uit te bouwen.
Doelstellingen van deze dag
Aan de slag gaan met het model voor evidence-informed onderwijs.
Onderwijsprofessionals datageletterd maken en hen versterken in het omgaan met data in hun eigen praktijk. Dit is een van de kennisbronnen waarop evidence-informed werken steunt (zie pijler triangulatie).
Programma en sprekers
(Onder voorbehoud)
08.45 - 09.15 uur: Onthaal en koffie
09.15 - 09.25 uur : Verwelkoming door Pedro De Bruyckere, algemeen directeur van Leerpunt
09.25 - 09.35 uur: Toelichting dagprogramma door Isabelle Janssens, operationeel directeur van Leerpunt
09.35 - 10.15 uur: Keynote over het evidence-informed onderwijs (focus op gebruik van data)
10.15 - 10.50 uur: Keynote 2 - nog te bevestigen
10.50 - 11.10 uur : Pauze
11.10 - 12.10 uur : Keuzesessies – Reeks 1 - Info volgt
Gebruik van Educheck in de schoolpraktijk
Leer ‘kijken’ naar je kleuterklas
Aan de slag met Vlaamse toetsen wiskunde basisonderwijs
Aan de slag met Vlaamse toetsen Nederlands voor basis- en secundair onderwijs
12.10 - 13.25 uur: Lunch
13.25 - 14.25 uur: Keuzesessies – Reeks 2 - Info volgt
Data over spelling in het basisonderwijs gebruiken
Datagebruik in functie van academisch optimisme in scholen
Data inzetten op schoolniveau
Prestatiegegevens van leerlingen om je onderwijspraktijk te verbeteren: wat is jouw punt?
14.35 - 15.35 uur: Keuzesessies – Reeks 3 - Info volgt
Aan de slag met de datawijzer
Van data tot dialoog: de kracht van responsieve datacoaching
Aan de slag met Vlaamse toetsen wiskunde secundair onderwijs
In elke informatiebron schuilt een onderzoeksvraag naar keuze
15.45 - 16.00 uur: Wrap-up door Pedro De Bruyckere
16.00 - 16.10 uur: Vooruitblik door Isabelle Janssens en uitnodiging tot netwerking
16.10 - 17.00: Netwerkmoment
Inschrijven & registratie
Schrijf je in voor dit event via deze link en geef meteen je voorkeur voor de keuzesessies door.
Let op: de plaatsen zijn beperkt. Volzet is volzet!
Hou er ook rekening mee dat we de voorkeuren voor de sessies niet kunnen garanderen maar we houden er zoveel rekening mee. Op de dag van het event weet je welke workshop je zal bijwonen.
Praktische informatie
Datum: woensdag 7 januari 2026 - 08.45 tot 17.00 uur
Locatie:
Herman Teirlinckgebouw
Havenlaan 88
1000 Brussel
Doelpubliek: leraren, lerarenopleiders, directies, begeleidende diensten, kwaliteitszorgcoördinatoren