Doorgaan naar content

Van data naar evidence-informed beleid op school

Hoe bouw je aan kwaliteitsvol, evidence-informed onderwijs met data?

Op woensdag 7 januari verzamelen leraren, lerarenopleiders, directies, begeleidende diensten en kwaliteitszorgcoördinatoren in Brussel voor een event over datagebruik binnen evidence-informed onderwijs. Centraal staan de vragen:

  • Hoe kun je data inzetten om kwaliteit rond het werken aan een evidence-informed beleid op school te ontwikkelen?

  • Welke data komen in aanmerking en welke stappen zijn nodig voor een succesvolle kwaliteitsontwikkeling?

  • Op welke manier is het werken met data een zaak van elke medewerker?

  • En hoe is dit alles te realiseren op een wijze en haalbare manier

Data is één van de drie kennisbronnen binnen het model voor evidence-Informed onderwijs. Maar welke data zijn relevant? Hoe interpreteer je ze op een zinvolle manier? En hoe zorg je ervoor dat data niet enkel op het bureau van een kwaliteitscoördinator blijven liggen, maar gedragen worden door het hele schoolteam?

Tijdens deze studiedag verkennen we verschillende invalshoeken, praktijkvoorbeelden en concrete stappen die scholen kunnen zetten om datageletterdheid te versterken en een gedragen EI-beleid uit te bouwen.

Doelstellingen van deze dag

Programma en sprekers

(Onder voorbehoud)

08.45 - 09.15 uur: Onthaal en koffie

09.15 - 09.25 uur : Verwelkoming door Pedro De Bruyckere, algemeen directeur van Leerpunt

09.25 - 09.35 uur: Toelichting dagprogramma door Isabelle Janssens, operationeel directeur van Leerpunt

09.35 - 10.15 uur: Keynote over het evidence-informed onderwijs (focus op gebruik van data)

10.15 - 10.50 uur: Keynote 2 - nog te bevestigen

10.50 - 11.10 uur : Pauze

11.10 - 12.10 uur : Keuzesessies – Reeks 1 - Info volgt

  • Gebruik van Educheck in de schoolpraktijk

  • Leer ‘kijken’ naar je kleuterklas

  • Aan de slag met Vlaamse toetsen wiskunde basisonderwijs

  • Aan de slag met Vlaamse toetsen Nederlands voor basis- en secundair onderwijs

12.10 - 13.25 uur: Lunch

13.25 - 14.25 uur: Keuzesessies – Reeks 2 - Info volgt

  • Data over spelling in het basisonderwijs gebruiken

  • Datagebruik in functie van academisch optimisme in scholen

  • Data inzetten op schoolniveau

  • Prestatiegegevens van leerlingen om je onderwijspraktijk te verbeteren: wat is jouw punt?

14.35 - 15.35 uur: Keuzesessies – Reeks 3 - Info volgt

  • Aan de slag met de datawijzer

  • Van data tot dialoog: de kracht van responsieve datacoaching

  • Aan de slag met Vlaamse toetsen wiskunde secundair onderwijs

  • In elke informatiebron schuilt een onderzoeksvraag naar keuze

15.45 - 16.00 uur: Wrap-up door Pedro De Bruyckere

16.00 - 16.10 uur: Vooruitblik door Isabelle Janssens en uitnodiging tot netwerking

16.10 - 17.00: Netwerkmoment

Inschrijven & registratie

Schrijf je in voor dit event via deze link en geef meteen je voorkeur voor de keuzesessies door.

Let op: de plaatsen zijn beperkt. Volzet is volzet!

Hou er ook rekening mee dat we de voorkeuren voor de sessies niet kunnen garanderen maar we houden er zoveel rekening mee. Op de dag van het event weet je welke workshop je zal bijwonen.

Praktische informatie

Datum: woensdag 7 januari 2026 - 08.45 tot 17.00 uur

Locatie:

Herman Teirlinckgebouw

Havenlaan 88

1000 Brussel

Doelpubliek: leraren, lerarenopleiders, directies, begeleidende diensten, kwaliteitszorgcoördinatoren