Doorgaan naar content

Kwalitatieve middagpauzes in de basisschool: samen ontspannen

Projectoverzicht

Onderwijsmaterialen

Kennisclips en poster

Titels van de onderwijsmaterialen

Kennisclips refters en speelplaatsen:
Samen (ont)spannen
Poster voor leerkrachten en kindbegeleiders:
Samen (ont)spannen

Aanvrager

Karel de Grote Hogeschool

Projectleider

Haydée De loof

Thema's

Doelgroep

Leerkrachten, kindbegeleiders, directie en beleidsmedewerkers kleuter- en lager onderwijs

Per valorisatieproject ontwikkelde Leerpunt een poster. Je vindt er ondermeer het onderwijsniveau, de doelgroep, de relevante thema’s, de doelstellingen en de valorisatieproducten.

Kwalitatieve middagpauzes

Het valorisatieproject ‘Refters en Speelplaatsen’ vertaalt onderzoeksinzichten naar praktische tools om de kwaliteit van middagpauzes in Vlaamse basisscholen te verbeteren. Het project richt zich op het bieden van concrete aanbevelingen voor directies en beleidsmedewerkers en handvatten voor de leerkrachten en kindbegeleiders die middagtoezicht houden.

Waarom kennisclips en een poster?

De reeks kennisclips bestaat uit vier thematische filmpjes die directies, beleidsmedewerkers en schoolteams in het basisonderwijs begeleiden bij het meer kwaliteitsvol organiseren van hun middagpauzes. Deze reeks biedt een combinatie van een algemene achtergrondvideo en drie verdiepende video’s die telkens op een specifiek thema inzoomen: structuur, infrastructuur en training & toolkits. 

Hiermee maken scholen meer samenhangende, evidence-informed keuzes die zichtbaar bijdragen aan het welzijn van leerlingen én personeel op lange termijn. Ze bevatten naast algemenere inzichten ook concrete tips van op de schoolvloer dankzij getuigenissen van twee scholen.

De poster ondersteunt leerkrachten en kindbegeleiders in het moment van middagbegeleiding door op een laagdrempelige manier heel concrete tips en inspiratie te bieden om samen de middagpauze meteen weer meer (ont)spannend te maken.

Wat houden de kennisclips in?

De kennisclips helpen scholen om evidence-informed keuzes te maken, met zichtbare impact op het welzijn van leerlingen en personeel. De reeks bestaat uit vier kennisclips:

1) Algemene video

In deze video legt Linde van Reusel (Karel de Grote Hogeschool) uit hoe we samen de middagpauze op school echt ontspannend kunnen maken.

2) Structuur

In deze video gaat onderzoeker Linde Van Reusel samen met leerlingen, leerkrachten en directie dieper in op hoe we via co-creatie meer structuur kunnen brengen in de middagpauze.

3) Infrastructuur

In deze video gaat onderzoeker Linde Van Reusel samen met leerlingen, leerkrachten en directie dieper in op hoe we via co-creatie de infrastructuur beter kunnen afstemmen op de middagpauze.

4) Training en toolkits

In onderstaande video gaat onderzoeker Linde Van Reusel samen met leerlingen, leerkrachten en directie dieper in op hoe we via co-creatie begeleiders en kinderen meer in hun kracht kunnen zetten tijdens de middagpauze.

Wat houdt de poster in?

De poster ‘Samen (ont)spannen’ is speciaal ontwikkeld voor leerkrachten en kindbegeleiders. Ze geeft in één overzicht praktische tips om de middagpauze zowel ontspannend als verbindend te maken, voor leerlingen én begeleiders. De poster ondersteunt leerkrachten en kindbegeleiders door op een laagdrempelige manier tips en inspiratie te bieden om samen de middagpauze (ont)spannend te maken.

Download hier de poster ‘Samen (ont)spannen’