Wat wordt bedoeld met individuele instructie?
Bij individuele instructie krijgt elke leerling eigen opdrachten en begeleiding tijdens een deel van de klassikale lestijd. Deze aanpak is gebaseerd op het idee dat iedere leerling andere behoeften heeft en dat een persoonlijke benadering, vooral in het soort activiteiten en het tempo waarin leerlingen de leerstof tot zich nemen, het meest effectief is.
In het onderwijs zijn in de loop der jaren verschillende modellen van individuele instructie onderzocht, vooral bij vakken als rekenen of wiskunde, waar leerlingen na de instructie grotendeels zelfstandig opdrachten maken. Meer recent worden er digitale technologieën ingezet om individuele activiteiten en feedback mogelijk te maken.
Belangrijke bevindingen
Individuele instructie kan een effectieve manier zijn om het niveau van leerlingen te verhogen. Het kan ook een uitdagende aanpak zijn, gezien de hogere eisen die aan de leerkrachten worden gesteld om de individuele activiteiten te organiseren en monitoren.
Individuele instructie kan een effectieve manier zijn om het niveau van leerlingen te verhogen. Het kan ook een uitdagende aanpak zijn, gezien de hogere eisen die aan de leerkrachten worden gesteld om de individuele activiteiten te organiseren en monitoren.
Er is evidentie dat digitale technologie effectief kan worden ingezet voor individuele instructie. In veel van deze onderzoeken wordt gebruikgemaakt van digitale technologie naast de interventie ‘Onderwijs in kleine groepen', waarbij leerkrachten gerichte instructie geven aan de leerlingen die op dat moment niet met digitale technologie bezig zijn.
Onderwijs in kleine groepen binnen een klas kan ook een veelbelovende manier zijn om tegemoet te komen aan verschillende leerbehoeften zonder de totale hoeveelheid instructie die de leerlingen ontvangen te verminderen.
Hoe effectief is deze aanpak?
De gemiddelde leerwinst van individuele instructie is vier maanden op een schooljaar.
Achter dit gemiddelde gaan grote verschillen schuil. Een deel kan verklaard worden door de uitdagingen om deze aanpak effectief toe te passen zonder dat de effectieve leertijd afneemt. Bij geïndividualiseerde instructie in klasverband, lijkt de leraar meer een managementrol te krijgen door de toegenomen organisatie en monitoring van verschillende leeractiviteiten, wat resulteert in minder tijd voor kwaliteitsvolle leerkracht-leerling interactie. Individuele instructie kan daarom beter worden ingezet als aanvulling op het klassikale onderwijs dan als vervanging ervan.
Digitale technologie met diagnostische toetsing en feedback die instructie individualiseert, levert gemiddeld positieve effecten op. Technologie maakt het mogelijk directer feedback geven op individuele taken (meer informatie over Feedback vind je hier).
Bij een klein aantal onderzoeken is feedback van medeleerlingen onderzocht als onderdeel van individuele instructie. De resultaten zijn gemiddeld genomen positief.
Achter het gemiddelde
Onderzoek in het secundair onderwijs laat een groter effect zien (+4 maanden leerwinst) dan onderzoek in het primair onderwijs (+3 maanden leerwinst). Dat kan erop wijzen dat een bepaalde mate van zelfstandigheid, voorkennis en reeds verworven strategieën voor zelfregulatie bijdragen aan de effectiviteit van individuele instructie.
Het effect is groter voor de wetenschappelijke vakken(+4 maanden leerwinst) dan voor rekenen/wiskunde en lezen (+3 maanden leerwinst).
Uit een aantal onderzoeken blijkt dat onderwijsassistenten individuele instructie effectief kunnen ondersteunen.
Werkwijzen die digitale technologie gebruiken om instructie te individualiseren, zijn net zo effectief als werkwijzen die geen technologie gebruiken.
Er is wereldwijd onderzoek gedaan in twaalf landen en de uitkomsten zijn ruwweg hetzelfde.
Onderwijsongelijkheid wegwerken
Bij leerlingen uit kansengroepen is er gemiddeld vaker schoolverzuim en hun schoolprestaties zijn gemiddeld minder goed dan van andere leerlingen. Het gevolg is dat deze leerlingen bij het doorlopen van schooltijd mogelijk bepaalde kennis missen, wat beïnvloedt hoe snel en gemakkelijk ze nieuwe kennis opdoen en die kunnen verbinden met wat ze al weten.
Een leraar kan minder goed presterende leerlingen of leerlingen die achterstanden dreigen op te lopen, door middel van individuele instructie activiteiten aanbieden die nauw aansluiten bij hun niveau en hierdoor ontbrekende kennis bijspijkeren. Zodra deze leerlingen in staat zijn om hun eigen leerproces zelfstandig aan te sturen, kan dit hen helpen om de stof te verankeren en vaardigheden te oefenen of te beheersen voordat ze verdergaan met de volgende stap in de lessenreeks. Met meer gerichte toetsing en feedback kunnen deze leerlingen misvattingen aanpakken of specifieke belemmeringen voor het leren overwinnen.
Hoe kan je dit toepassen in jouw leeromgeving?
Individuele instructie is erop gericht de leerprestaties te verbeteren door leerlingen gerichte ondersteuning te bieden.
Om ervoor te zorgen dat deze individuele instructie effectief is, moeten scholen nadenken over hoe ze:
Nauwkeurig gaan beoordelen welke kennishiaten en behoeften een leerling heeft;
Activiteiten aanbieden die nauw aansluiten bij het kennisniveau, het inzicht of de vaardigheden van de leerling;
Individuele feedback geven, door leraren of medeleerlingen.
In een aantal onderzoeken werden deze aspecten georganiseerd via digitale technologie, bijvoorbeeld door intelligent tutoring systems die interactieve feedback geven en toetsen afnemen.
Er zijn verschillende manieren om individuele instructie toe te passen, bijvoorbeeld door zelfstandig werken toe te passen bij het oefenen, activiteiten in de klas ondersteund door een leraar of onderwijsassistent, en door gebruik te maken van digitale technologieën die zijn ontwikkeld om individuele activiteiten te ondersteunen met toetsen en feedback.
Hoeveel kost individuele instructie?
Onderstaande informatie is gebaseerd op internationale gegevens en geeft daarom slechts een indicatie van de kosten in Vlaanderen
De gemiddelde kosten van individuele instructie zijn zeer laag. De kosten voor een school worden voornamelijk bepaald door de kosten voor professionalisering van leraren en de kosten voor eventuele digitale leermiddelen en software voor individuele instructie. De grootste kost is echter de tijd van de leraar. Het voorzien van maatwerk resulteert in de praktijk tot het voorzien van vaak meerdere lesplannen, aangepast aan de individuele leerling of leerlingengroep.
Individuele instructie vindt grotendeels plaats tijdens de les en vraagt daarom in vergelijking met andere aanpakken weinig extra tijd van het personeel.
Schoolleiders moeten niet alleen kijken naar tijd en kosten, maar ook nadenken over hoe ze de aanpak het best kunnen monitoren, om er zeker van te zijn dat individuele instructie effectief wordt toegepast. Het is belangrijk dat individuele instructie wordt ingezet als aanvulling op (en niet ter vervanging van) goede interactie met de leraar. Schoolteams kunnen ook overwegen leerlingen te laten werken in kleine groepen waarbij de vooruitgang wordt gemonitord.
Hoe overtuigend is de evidentie?
De evidentie voor de effectiviteit van individuele instructie is beperkt. Er zijn weliswaar 198 studies gevonden maar hun betrouwbaarheid is eerder laag, omwille van deze redenen:
Slechts een klein percentage van de onderzoeken is recent uitgevoerd. Dat kan betekenen dat het onderzoek niet representatief is voor de huidige praktijk.
Een groot percentage van de onderzoeken is bovendien niet onafhankelijk beoordeeld. Evaluaties die zijn uitgevoerd door organisaties die betrokken zijn bij de aanpak, commerciële aanbieders bijvoorbeeld, laten typisch een groter effect zien wat het totale effect kan beïnvloeden.
De resultaten voor dit onderwerp laten een grote variatie zien, waarvoor geen verklaring is. Alle overzichten laten enige variatie in de resultaten zien. Daarom is het belangrijk om achter het gemiddelde te kijken. Onverklaarde variatie (of heterogeniteit) maakt de resultaten onzekerder. We hebben deze onzekerheid niet kunnen wegnemen door te onderzoeken in hoeverre de context, de methodologie of de aanpak invloed heeft op het effect.
Net als bij andere overzichten uit onderzoek laat de Toolkit het gemiddelde effect van een aanpak zien, op basis van wetenschappelijk onderzoek. Het is belangrijk om naar je eigen context te kijken en te vertrouwen op je oordeel als professional wanneer je een aanpak wilt toepassen in jouw onderwijspraktijk.