Evidence-informed werken stimuleren in de lerarenopleiding
Als lerarenopleider speel je een belangrijke rol in het vormen van toekomstige leerkrachten. Via de EEF-Toolkits krijg je als lerarenopleider een betrouwbaar en praktisch instrument in handen om studenten wegwijs te maken in evidence-informed werken.
De toolkits geven inzicht in welke klas- en schoolpraktijken een positief effect kunnen hebben op leerprestaties, tegen welke kost en met welke betrouwbaarheid. Zo kan je toekomstige leraren helpen om doordachte en onderbouwde keuzes te maken in hun latere klaspraktijk.
Voor nieuwe leerkrachten voelt wetenschappelijk onderzoek vaak nog als een verre, theoretische wereld. Leerpunt helpt om de brug te slaan tussen onderzoek en praktijk en kan voor lerarenopleiders een veilig vangnet vormen. De EEF-Toolkits bevatten waardevolle informatie om wetenschappelijk onderbouwde strategieën te integreren in je didactiek. Bovendien stimuleren ze het idee van ‘de leraar als onderzoeker’, waarbij studenten kritisch leren kijken naar hun eigen aanpak en materiaal. Zo leg je als opleider mee de basis voor een generatie leraren die hun onderwijspraktijk continu kritisch blijft onderbouwen.
Eva Dierickx en Dennis Van der Kuylen leggen in onderstaande video uit hoe je de EEF-Toolkits kunt inzetten in de lerarenopleiding.