Hoe geef je wiskundeonderwijs op een manier die betekenisvol én effectief is voor kleuters? Dat is de centrale vraag bij de hertaling van de NRO-leidraad ‘Betekenisvol en doelgericht reken-wiskundeonderwijs in groep 1 en 2’ naar de Vlaamse onderwijscontext. De leidraad moet schoolteams en directies concrete, evidence-informed handvatten en strategieën bieden om de beginnende wiskundige ontwikkeling van kleuters te stimuleren, met daarbij aandacht voor motivatie, digitalisering, evaluatie, feedback en differentiatie.
Met deze leidraad helpt Leerpunt leerkrachten om de minimumdoelen voor wiskunde in het basisonderwijs te halen, én meer.
Leerpunt heeft als doel de onderwijspraktijk te versterken via wetenschappelijke inzichten. Dat gebeurt onder meer door het vertalen en hertalen van bestaande NRO-leidraden, die de beste onderzoeksevidentie samenvatten over thema's met betrekking tot onderwijs en leren. Het resultaat bestaat uit praktische aanbevelingen voor leerkrachten en onderwijsprofessionals.
Wat wordt o.a. verwacht:
Een leidraad: een hertaling van de oorspronkelijke NRO-leidraad, gecontextualiseerd binnen het Vlaamse onderwijs en toegankelijk geschreven.
Ondersteunend materiaal: evidence-informed, praktijkgericht en concreet materiaal dat onderwijsprofessionals ondersteunt (bijv. handvatten bij aanbevelingen, valorisatiemateriaal uit eerder onderzoek, Vlaamse praktijkvoorbeelden), zowel gecontextualiseerd materiaal als nieuw materiaal.
De vormgeving van de leidraad en bijkomend ondersteunend materiaal wordt, in samenwerking met de inschrijver, door Leerpunt opgenomen en dient dus niet meegenomen te worden in de offerte.
Webinars: één inleidend webinar en één LeerSnack over de nieuw ontworpen leidraad, evenals één nazorgmoment waarin op basis van ontvangen feedback eventuele aanpassingen aan het materiaal kunnen worden doorgevoerd.
Tussentijdse rapportering: er worden twee officiële momenten voorzien:
1. Een eerste ruwe inhoudstafel van de aanbevelingen en een eerste volledig uitgewerkte aanbeveling, uitgeschreven in Word.
2. Een prefinale versie van de leidraad en een onepager met een overzicht van de gevolgde onderzoeksstappen, eveneens uitgeschreven in Word.
Suggesties en feedback op de conceptversies moeten verwerkt worden.
Eindrapportering: Een gestructureerde schriftelijke rapportering van de genomen onderzoeksstappen bij het opstellen van de leidraad.
Voor een volledige beschrijving van de opdracht en de resultaten kan je terecht bij de opdrachtdocumenten via e-Procurement.
Praktische informatie
Uiterste indiendatum: 28 november 2025 - 12.00 uur
Procedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking via e-Procurement
Informatiesessie: 13 oktober 2025 van 12.00 tot 13.00 uur - Inschrijven via Teams
Vragen?
Op deze FAQ-pagina vind je alvast de meeste gestelde vragen over het inschrijven op en uitvoeren van overheidsopdrachten van Leerpunt.
Voor inlichtingen kan je terecht bij Suzanne Splinter (wetenschappelijk medewerker) via suzanne.splinter@leerpunt.be met info@leerpunt.be in cc.
Vragen kunnen gesteld worden tot uiterlijk 10 kalenderdagen voor de limietdatum voor de ontvangst van de offertes. Vermeld het besteknummer als referentie.
Antwoorden op de vragen worden wekelijks op vrijdag toegevoegd aan een Q&A (‘vraag en antwoord’) zolang de procedure loopt.
Download de nodige documenten hier
De presentatie en de Q&A van de infosessie kan je hier na afloop downloaden.
Tot 10 kalenderdagen voor de deadline kunnen vragen worden ingestuurd op het bovenstaande adres. Wekelijks komt hiervan een update online, tenzij er geen nieuwe vragen gesteld werden.