Hoe de EEF-Toolkits een meerwaarde kunnen zijn voor pedagogische begeleidingsdiensten
Pedagogische begeleidingsdiensten spelen een cruciale rol in het ondersteunen van scholen en leerkrachten, ook in hun zoektocht naar evidence-informed werken. Via de toolkits ‘Leren en lesgeven’ en ‘Leren en ontwikkeling’ van de EEF geeft Leerpunt de pedagogisch begeleiders een duwtje in de rug.
Onderwijskeuzes die leerkrachten maken, moeten niet alleen op ervaring en impliciete kennis gebaseerd zijn, maar ook op wetenschappelijke evidentie. De pedagogische begeleidingsdienst begeleidt dat keuzeproces samen met leerkrachten. Dit kan via verschillende werkvormen en in samenwerking met collega’s. De EEF-Toolkits kunnen hierbij een praktisch instrument zijn om deze aanpak te versterken en om evidence-informed werken binnen scholen te verankeren.
Dieter Hoedekie en Griet Mathieu leggen je in onderstaande video uit hoe je de EEF-Toolkits kunt gebruiken als pedagogische begeleidingsdienst.