Doorgaan naar content

Nieuws van onze internationale partners

De afdeling ‘Educational Research and Innovation’ van de organisatie OECD (Organisatie voor Economische Samenwerking en Ontwikkeling) nam de toekomst van lesgeven in Vlaanderen onder de loep. Deze studie uit Vlaanderen is de eerste in een reeks van drie onderzoeken over het onderwijssysteem.

Vanuit acht werkgroepen met deelnemers vanuit verschillende rollen in het onderwijs kwamen de ambities en visies op de toekomstscenario’s over lesgeven in Vlaanderen.

Drie onderzoeksvragen waren het voorwerp van reflectie voor dit onderzoek:

  1. 01

    Wat is de kern van leraar-zijn?

  2. 02

    Wat kunnen we verwachten van de leraar als professional?

  3. 03

    En hoe kunnen andere professionals de leraar hierin ondersteunen?

Uiteindelijk werden zes toekomstscenario’s uitgewerkt, waarin de OECD 11 sleutelelementen identificeerde, waarvan verschillende in de zes scenario’s een rol speelden. Tot slot werden zes ‘leraarpersona’s’ gebruikt om de toekomstscenario’s te ‘stresstesten’. Over het algemeen reageerden alle persona’s positief op de toekomstscenario’s.

Dit rapport werd voorgesteld tijdens een gesloten event voor de deelnemers aan onze eerste ronde begeleidingsprojecten voor Brede Basiszorg en Verhoogde Zorg op 6 december 2024.

Meer lezen?

Dat kan op de website van OECD of in deze pdf.