Op 9 april lanceerden onze Nederlandse collega’s van de NRO twee nieuwe leidraden over de leraar-leerlingrelatie: één voor het primair onderwijs en één voor het voortgezet onderwijs. Deze leidraden ondersteunen leerkrachten en andere onderwijsprofessionals bij het opbouwen van positieve relaties met leerlingen.
“Leerlingen die een positieve relatie met hun leerkracht hebben, zijn gemotiveerder en meer betrokken bij school, presteren beter, vertonen minder probleemgedrag en hebben betere relaties met leeftijdsgenoten. Leerkrachten die positieve relaties met hun leerlingen hebben, zijn enthousiaster over hun werk en ervaren minder stress”, schrijft NRO (Nationaal RegieOrgaan Onderwijs) op hun website.
Zoals bij de andere leidraden van NRO wordt gewerkt rond zes aanbevelingen, die voorzien zijn van concrete materialen en activiteiten.
Zorg voor een persoonlijke band met alle leerlingen.
Creëer kansen voor positief gedrag en interacties.
Ondersteun autonomie en bied structuur.
Reflecteer regelmatig op je relaties met individuele leerlingen.
Voorkom conflicten met leerlingen.
Zorg voor herstel van de relatie.
De twee leidraden zijn ontwikkeld door het Nationaal Regieorgaan Onderwijsonderzoek (NRO), in samenwerking met wetenschappers, leraren en andere praktijkexperts.
Lees de volledige leidraden hier