Drie keynotes van het event Brede Basiszorg en Verhoogde Zorg live te volgen
Het event Brede Basiszorg en Verhoogde Zorg van 28 november 2025 was in een mum van tijd volledig volzet. Om zoveel mogelijk onderwijsprofessionals toch te laten meegenieten, streamen we drie inspirerende keynotes live.
Praktische informatie
Tijdens de livestreams kan je gratis van thuis uit aansluiten en nieuwe inzichten opdoen van toonaangevende sprekers. Schrijf je hieronder in voor de livestream naar keuze.
09.50 - 10.20 uur: Keynote door Debbie De Neve over welke kennis onderwijsprofessionals nodig hebben om hun leerlingen maximaal te ondersteunen
10.20 - 10.50 uur: Keynote door Ella Desmedt over het onderzoek naar de effectiviteit van de begeleidingsprojecten rond brede basiszorg en verhoogde zorg
14.45 - 15.45 uur: Keynote by Jo Van Herwegen about strategies for supporting educational success in students with SEND (Engelstalig)
Inhoud keynote-sessies
1. Welke kennis hebben onderwijsprofessionals nodig om leerlingen maximaal te ondersteunen?
Wat is het? | Het aantal zorgnoden bij leerlingen neemt toe, wat schoolteams voor steeds grotere uitdagingen stelt. In deze keynote staat de vraag centraal: aan welke kennis hebben onderwijsprofessionals nood om leerlingen beter te ondersteunen? Je ontdekt hoe we samen met onderwijsprofessionals de kennisnoden in de brede basiszorg en verhoogde zorg in kaart brachten. We zoomen in op concrete kennisnoden en op wat onderwijsprofessionals nodig hebben om het verschil te maken. Tot slot lichten we toe hoe de bevindingen uit dit onderzoek richtinggevend zijn voor toekomstig onderzoek van Leerpunt. |
Door wie? | Debbie De Neve |
Debbie De Neve is senior onderzoeker bij het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs aan de Karel de Grote hogeschool. Met haar expertise in zowel fundamenteel als toegepast onderzoek richt ze zich op het ondersteunen van zorg en leerlingenbegeleiding binnen het onderwijs. In nauwe samenwerking met het werkveld ontwikkelt ze educatief materiaal dat scholen kan helpen bij het omgaan met diverse onderwijsbehoeften van leerlingen. Debbie is naast senior onderzoeker ook lector in de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs. | |
Livestream beschikbaar |
2. Onderzoek naar de effectiviteit van de begeleidingsprojecten rond brede basiszorg en verhoogde zorg
Wat is het? | In deze keynote staan de resultaten van het evaluatieonderzoek naar de begeleidingsprojecten centraal. De onderzoekers zoomen in op de ervaringen van begeleiders en deelnemers, de gepercipieerde effecten op korte en lange termijn, en succesfactoren inzake het effectief professionaliseren van leraren/schoolteams. Tot slot worden lessen en aanbevelingen belicht voor volgende begeleidingsprojectoproepen van Leerpunt. |
Door wie? | Ella Desmedt |
Ella Desmedt is senior expert onderwijs, evaluatie & leren bij IDEA Consult. Ze is doctor in de pedagogische wetenschappen (UGent) en master in overheidsmanagement en -beleid (KULeuven). Vanuit die gecombineerde expertise ondersteunt ze besturen en organisaties bij strategisch onderzoek en beleidsevaluaties. Inhoudelijk zit haar werk op het snijvlak van onderwijs en andere maatschappelijke domeinen, zoals welzijn, levenslang leren, werk, innovatie, duurzaamheid, …. | |
Livestream beschikbaar |
3. Closing the Gap: Strategies for Supporting Educational Success in Students with SEND (Engelstalige keynote)
Wat is het? | Students with special educational needs and disabilities (SEND) often face significant barriers to academic achievement, including limited access to effective, evidence-based interventions. The MetaSENse project systematically reviewed targeted interventions, creating an accessible toolkit to support teachers and families. Building on this, the MetaSENse KEYS project investigates the critical components—or ‘active ingredients’—that drive successful outcomes. Understanding these key elements offers a new way to overcome barriers and personalise support for learners with SEND. This presentation will discuss emerging findings and practical implications for designing more effective, research-informed educational strategies. |
Door wie? | Professor Jo Van Herwegen |
Jo Van Herwegen is a professor of Developmental Psychology and Education at Institute of Education, UCL’s faculty for Education and Society, and director of the Child Development and Learning Difficulties lab and deputy-director for the Centre for Educational Neuroscience. Her research focuses on improving educational outcomes, especially for those with learning difficulties and neurodevelopmental conditions, using evidence from developmental psychology and educational neuroscience. She has evaluated targeted interventions for those with SEND, issues and best practice around the SEND code of practice, school transitions and inclusion for those with SEND, and CPD for educational staff. Jo has co-edited two books and has written over 70 peer-reviewed articles and book chapters. | |
Livestream beschikbaar |