Doorgaan naar content

Overheidsopdracht: Leidraad 'Professionalisering' (hertaling)

Onderwijsideeën of vernieuwingen klinken vaak veelbelovend, maar de impact hangt af van hoe ze worden uitgevoerd in de dagelijkse praktijk van scholen en leraren. De sleutel tot duurzame verandering ligt in de combinatie van effectieve professionalisering en doeltreffende implementatie. Voor deze onderzoeksopdracht wordt dan ook gevraagd naar een hertaling én integratie van twee EEF-leidraden naar de Vlaamse onderwijscontext: één over effectieve professionalisering en één over doeltreffende schoolimplementatie.

Leerpunt heeft als doel de onderwijspraktijk te versterken via wetenschappelijke inzichten. Dat gebeurt onder meer door het vertalen en hertalen van bestaande EEF-leidraden, die de beste onderzoeksevidentie samenvatten over thema's met betrekking tot onderwijs en leren. Het resultaat bestaat uit praktische aanbevelingen voor leerkrachten en onderwijsprofessionals.

Deze overheidsopdracht richt zich specifiek op het hertalen van twee bestaande EEF-leidraden naar één geïntegreerde leidraad die de best beschikbare onderzoeksevidentie op het gebied van professionalisering en implementatie samenvat. Daarnaast worden in deze leidraad concrete en bruikbare aanbevelingen voor de praktijk gespecificeerd.​ 

Meer specifiek gaat het om de hertaling van volgende EEF-leidraden:

  1. Leidraad 1: ‘Effective professional development’

  2. Leidraad 2: ‘School’s guide to implementation’

Wat wordt o.a. verwacht:

  • Een leidraad: een hertaling van de oorspronkelijke EEF-leidraden, gecontextualiseerd binnen het Vlaamse onderwijs en toegankelijk geschreven. Een ruwe vertaling is reeds beschikbaar.

  • De vormgeving van de leidraad en poster wordt, in samenwerking met de inschrijver, door Leerpunt opgenomen en dient dus niet meegenomen te worden in de offerte.

  • Nieuw ontwikkeld ondersteunend materiaal: evidence-informed materiaal dat praktijkgericht, doelgericht en concreet is (bv. handvatten bij aanbevelingen, mogelijk aansluitend valorisatiemateriaal uit eerder onderzoek, ondersteunende Vlaamse praktijkverhalen). Dit materiaal is praktijkgericht en gericht aan onderwijsprofessionals.

  • Webinars: één inleidend webinar omtrent de nieuw ontworpen leidraad en één nazorgmoment (6 maanden na oplevering), met mogelijkheid tot aanpassing van de materialen op basis van de verkregen feedback.

  • Tussentijdse rapportering: een eerste tussentijdse draftversie van de leidraad, uitgeschreven in Word, en een one-pager met de gevolgde onderzoeksstappen tot dusver. Suggesties en feedback op de draftversie moeten worden meegenomen en verwerkt.

  • Eindrapportering: dit gestructureerde schriftelijke rapport bevat de genomen onderzoeksstappen bij het opstellen van de leidraad.

Voor een volledige beschrijving van de opdracht en de resultaten kan je terecht bij de opdrachtdocumenten via e-Procurement.

Praktische informatie

Uiterste indiendatum: 10 juni 2025 - 12.00 uur

Procedure: vereenvoudigde onderhandelingsprocedure met voorafgaande bekendmaking via e-Procurement

Informatiesessie: 8 mei 2025 - 12.00 uur - Inschrijven via Teams

Vragen?

Vragen kunnen gesteld worden tot uiterlijk 7 kalenderdagen voor de limietdatum voor de ontvangst van de offertes. Vermeld het besteknummer als referentie.

Antwoorden op de vragen worden wekelijks op vrijdag toegevoegd aan een Q&A zolang de procedure loopt.

Download de nodige documenten hier

De presentatie en de Q&A (‘vraag en antwoord’) van de infosessie kan je hier na afloop downloaden.

Tot 7 kalenderdagen voor de deadline kunnen vragen worden ingestuurd op de bovenstaande adressen. Wekelijks komt hiervan een update online, tenzij er geen nieuwe vragen gesteld werden.