Hoe versterk je brede basis- en verhoogde zorg in de praktijk?
Tijdens de Ontmoetingsdag Handelingsgericht Samenwerken (HGW) op 11 september 2025 delen drie begeleiders van het project Leercollectief basis verhoogd (gefinancierd door Leerpunt) hun inzichten. Het project begeleidde afgelopen schooljaar 45 basis- en secundaire schoolteams in het versterken van hun brede basiszorg en verhoogde zorg. Dit door wetenschappelijke inzichten met de praktijkkennis van de schoolteams te verbinden en te laten landen op de klasvloer. In deze workshop bieden we concrete materialen en inzichten in enkele actuele kaders die we gebruikten om de scholen te begeleiden binnen hun gekozen focus: taal, wiskunde of gedrag.
De sessie wordt verzorgd door Liesbeth Stevens (Arteveldehogeschool), Geert Van Buynder (Odisee) en Joke Hurtekant (VIVES).
Praktische informatie
Datum: Donderdag 11 september 2025
Tijdstip: 08:30 - 15:30
Workshop Leercollectief basis verhoogd: 13:00 - 15:30
Doelgroep: (Zorg)leerkrachten, directies en andere onderwijsprofessionals
Locatie:
Universiteit Antwerpen
Kleine Kauwenberg 14
2000 Antwerpen
Voormiddag: Rector Dhanis Aula K.001, Kleine Kauwenberg 14, 2000 Antwerpen
Namiddag: Universiteit Antwerpen, Gebouwen E, K, R, Grote Kauwenberg 2, 2000 Antwerpen
Meer informatie, inschrijven en deelnameprijs vind je hier.
Info over het begeleidingsproject
Dit begeleidingsproject levert de kennis over brede basiszorg en verhoogde zorg, implementeert deze kennis via effectieve differentiatie en redicodis-maatregelen en verankert deze door de effectieve interventies op te nemen in het zorgbeleid en beleid op leerlingbegeleiding. Per begeleidingstraject kunnen de scholen kiezen uit één van drie thema’s en krijgen ze 7 begeleidingssessies.
Aanvrager | Arteveldehogeschool Gent |
Projectleider | Liesbeth Stevens |
Betrokken partners | Odisee en Vives |
Aantal betrokken scholen | 45 |
Onderwijsniveau | Basis- en secundair onderwijs |
Thema | Effectieve differentiatie en/of redicodis taal/STEM + preventie en redicodis van gedrag en emotie |