Frictie in het onderwijsdebat als motor voor goed onderwijs: de rol van lerarenopleiders
Op vrijdag 30 januari 2026 organiseert Velov opnieuw een studiedag voor lerarenopleiders. Leerpunt draagt bij met een interactieve sessie waarin we samen onderzoeken hoe evidence-informed werken een plaats kan krijgen binnen de lerarenopleiding en uiteindelijk in de klas van elke toekomstige leraar.
Van gevoel naar feiten: de kracht van data en onderzoek in jouw klas!
Hoe integreer je evidence-informed werken in het curriculum van de lerarenopleiding? En hoe stimuleer je student-leerkrachten om bewuste keuzes te maken die verder gaan dan intuïtie of routine?
Samen met Isabelle Janssens (operationeel directeur Leerpunt) en Vicky Willegems (onderzoeker Vrije Universiteit Brussel) duiken we in 'De toepassing van het evidence-informed model (het E.I.-model) binnen de lerarenopleidingen', waarbij we concrete voorbeelden uit de schoolpraktijk belichten.
De centrale vraag is: hoe breng je evidence-informed werken effectief binnen bij de leraren in opleiding? Het doel is duidelijk: de kloof overbruggen tussen intuïtieve onderwijskeuzes en een structurele, wetenschappelijke onderbouwing.
We erkennen echter de praktijk: niet over alles is direct onderzoek te vinden (zoals voor vakdidactiek gezondheidswetenschappen), onderzoek is soms experimenteel en vereist een specifieke transfer, niet alles is makkelijk in cijfers uit te drukken, én eigen expertise of 'buikgevoel' kan net de aanleiding vormen om een evidence-informed proces in gang te zetten.
In deze sessie geven we een plaats aan al deze nuances, om zo de meest effectieve leerstrategieën te garanderen.
Praktische informatie
Datum: vrijdag 30 januari 2026
Studiedag: 09:30 – 16:30
Leerpunt-sessie: 13:30 – 16:30
Locatie, prijs & programma: raadpleeg het volledige programma via Velov
Voor wie: lerarenopleiders in hoger onderwijs, stagementoren, aanvangsbegeleiders, pedagogisch adviseurs, directeurs en beleidsmedewerkers