Doorgaan naar content

Kwaliteitscriteria

Leerpunt ontwikkelde kwaliteitscriteria met als doel kwaliteitsvolle onderzoeken, praktijkverhalen en valorisatieproducten te selecteren en toe te voegen aan de toolkits en de leidraden over effectief lesgeven.

De criteria stellen wetenschappelijke onderbouwing en het evidence-informed werken voorop. Ze werden ontwikkeld door Leerpunt op basis van bestaande kaders, literatuuronderzoek en input van de wetenschappelijke commissie en de gebruikerscommissie.

Algemene categorieën kwaliteitscriteria

Vier categorieën vormen de rode draad over de soorten aanvullingen heen.

  1. 01

    Wetenschappelijke kwaliteit

    De inhoud van de bronnen zijn gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek dat valide, transparant en betrouwbaar is.

  2. 02

    Deskundigheid

    Het materiaal is ontworpen door deskundigen met inhoudelijke praktijk- en/of wetenschappelijke expertise in het thema.

  3. 03

    Toegankelijkheid

    De bronnen zijn openbaar en gratis toegankelijk. Ze zijn geschreven in begrijpbare, Nederlandse taal voor onderwijsprofessional.

  4. 04

    Bruikbaarheid

    Het materiaal sluit aan bij het thema van de toolkit of leidraad. Het zet aan tot actie en is toepasbaar in de Vlaamse en Brusselse onderwijscontext.

Alle aanvullingen van de toolkits en de leidraden worden gescreend op diverse criteria binnen deze vier categorieën. Concreet wordt er gekeken of elk criterium voldoende () of onvoldoende (x) aanwezig is. Bij het opstellen van de specifieke kwaliteitscriteria per categorie werden de leden van de wetenschappelijke en gebruikerscommissie van Leerpunt betrokken.

Toepassingen voor de kwaliteitscriteria

De toolkits en leidraden worden op verschillende manieren verrijkt: met onder andere wetenschappelijke literatuur, valorisatieproducten en praktijkverhalen. Deze worden verzameld door medewerkers van Leerpunt en aangereikt via Vraagpunt of door leden van de wetenschappelijke en gebruikerscommissie. Daarnaast bouwt Leerpunt aan netwerken en samenwerkingen om extra relevante aanvullingen te kunnen ontsluiten.

  1. 01

    Wetenschappelijke literatuur

    Relevant en recent Vlaams wetenschappelijk onderwijsonderzoek wordt toegevoegd aan de toolkits van EEF zodat ook de eigen onderwijscontext wordt meegenomen en zo de onderwijsprofessional kan ondersteunen.

  2. 02

    Valorisatieproducten

    Onder valorisatieproducten plaatst Leerpunt producten die ontstaan vanuit wetenschappelijk onderzoek en van daaruit de brug maken met de praktijk. Een valorisatieproduct kan veel soorten materialen inhouden, zoals een educatief boek, een leeswijzer, een toolbox, een blog…

  3. 03

    Praktijkverhalen

    Met praktijkverhalen bedoelen we verhalen uit de onderwijspraktijk van onderwijsprofessionals en/of teams die evidence-informed werken rond wetenschappelijk onderbouwde en effectieve klasinterventies. De praktijkverhalen hebben een link met een thema uit de toolkits en/of de leidraden.

Download de kwaliteitscriteria