Doorgaan naar content

Updates

Hoe werk je met een toolkit als leerkracht?

De toolkits op deze website zijn samenvattingen van wetenschappelijk onderzoek. Niet zomaar wetenschappelijk onderzoek, maar onderzoek dat aan kwaliteitsvereisten voldoet. Een team onderzoekers heeft die studies doorgenomen, het leereffect berekend maar ook bekeken waarmee je moet rekening houden als je dit wil toepassen in je klas of wat je kan doen om kinderen uit kansengroepen beter te ondersteunen. Deze vijf tips zetten je op weg in werken met de toolkit.

1. Bekijk effect, kost én bewijskracht samen

Het is verleidelijk om enkel naar de effecten te kijken om zoveel mogelijk leerwinst te realiseren in onze leeromgeving. Sommige klaspraktijken hebben misschien wel veel effect, maar zijn niet kostenefficiënt. Ze kosten dan veel meer tijd, geld en/of energie. Anderzijds kan een methode met een kleiner effect net weinig moeite kosten of gebaseerd zijn op meer solide onderzoeksresultaten, en dus betrouwbaarder zijn.

Het effect alleen zegt dus niet alles. De drie criteria bekijk je dus best samen en neem je alle drie mee in de vergelijking of bespreking.

2. Lees de volledige samenvatting en bekijk zeker ‘achter het gemiddelde’

Een gemiddelde kan veel variatie verstoppen. In een klas met een gemiddelde score van 7 op 10 op een toets, kunnen er zowel leerlingen een tien scoren terwijl een pak leerlingen niet geslaagd zijn. Dit geldt ook voor gemiddelde resultaten uit onderzoek. Daarom is het aangewezen voorbij de icoontjes en titel te kijken en de volledige samenvatting te lezen. Werkt de aanpak voor iedereen even goed, of zijn er verschillen? Interessante paragrafen in dit opzicht zijn ‘Achter het gemiddelde’ en ‘Onderwijsongelijkheid wegwerken’, waar je de effecten van een methode op verschillende groepen of leergebieden kan lezen.

3. Jouw professionele expertise is nodig

Geen onderwijs zonder leerkrachten. De toolkits vatten onderzoeksresultaten voor een bepaalde aanpak of methode samen. Om die aanpak in de klas of op een school toe te passen, is de expertise en het inzicht van een leerkracht nodig. Zij kennen de behoeften van hun leerlingen en de hindernissen die ze eventueel kunnen ervaren bij een aanpak of benadering. Die kennis gebruikt een leerkracht bij de selectie en beoordeling van een geschikte methode of aanpak.

4. Denk aan de principes van ‘goede implementatie’

Kiezen voor een bepaalde methode of aanpak eindigt niet bij de beslissing. Het vergt zorgvuldige voorbereiding, planning en uitrol. In de paragraaf ‘Hoe pas je dit toe in je leeromgeving’ worden de belangrijkste onderwerpen om mee rekening te houden aangeraakt.

5. Bekijk ook andere bronnen

De toolkits vatten onderzoeksresultaten wereldwijd samen, en vormen zo een goed startpunt als je denkt om een bepaalde aanpak toe te passen in jouw leeromgeving. Voor meer informatie over hoe die aanpak er kan uitzien in de klas, kan je terecht bij de praktijkvoorbeelden of leidraden met gedetailleerd advies voor de klaspraktijk.


Wat betekenen de iconen van de toolkits?

Lees meer

Handleiding Toolkit

Lees de handleiding

Wat is een toolkit wél en wat vooral niet?

Ontdek het hier

Leerpunt lanceert toolkit voor kleuteronderwijs: “Inzetten op taal wérkt”

Naar het persbericht