Inhoud keynote-sessie ‘Evidence-informed model’
Dit wordt later nog aangevuld.
Inhoud van de keuzesessies
Reeks 1 - 11.20 - 12.20 uur
1. Van leidraad tot lespraktijk: effectieve lessen wetenschappen in het secundair onderwijs
Wat is het? | Tijdens deze interactieve sessie maak je kennis met de leidraad ‘Wetenschappen in het secundair onderwijs’. We lichten toe hoe deze tot stand kwam, welke inzichten uit onderzoek cruciaal zijn en hoe leraren en scholen hiermee aan de slag kunnen gaan. Er is ruimte voor dialoog en praktijkreflectie. |
Voor wie? | Leraren, pedagogisch begeleiders, lerarenopleiders, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals die werken rond wetenschappen in het secundair onderwijs |
Onderwijsniveau | secundair onderwijs |
Door wie? | Julie Willems, Philippe Bastiaenssens en Ayla De Schepper |
Julie Willems, Philippe Bastiaenssens en Ayla De Schepper zijn verbonden aan het Onderzoekcentrum Toekomst gedreven Onderwijs van Karel De Grote Hogeschool. Ayla De Schepper is senior onderzoeker en verantwoordelijke voor de onderzoekslijn authentiek leren. Julie Willems en Philippe Bastiaenssens zijn daarnaast ook actief als lerarenopleiders natuurwetenschappen. |
2. Differentiatie: toelichting leidraad adhv een praktijkvoorbeeld (*)
Wat is het? | De leidraad differentiatie wordt zowel inhoudelijk toegelicht als geillustreerd aan de hand van een praktijkvoorbeeld |
Voor wie? | leraren, directie, lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders |
Onderwijsniveau | lager onderwijs |
Door wie? | Leerpunt |
3. Collectief bouwen aan een evidence-based talenbeleid. Hoe participatieve structuren helpen om een breedgedragen talenbeleid duurzaam te verankeren
Wat is het? | Als school gingen we op zoek naar een talenbeleid dat leeft en werkt voor iedereen. We werken met participatieve structuren die bijdragen aan een breedgedragen en duurzaam talenbeleid waarbij iedereen betrokken is. We belichten dit proces zowel vanuit het perspectief van de leidinggevende als dat van de leerkrachten tijdens deze inspiratiesessie. |
Voor wie? | Directies, coördinatoren, beleidsmedewerkers |
Onderwijsniveau | secundair onderwijs |
Door wie? | Kristien Bruggeman en Greet De Smedt |
LAB Gedreven Onderwijs opende in 2017 haar deuren. De school geeft haar leerlingen en leerkrachten goesting om te blijven leren en zet in op innovatieve arbeidsorganisatie die samen werken en leren sterk ondersteunt. |
4. Zet de empathie-bril op en dompel je onder in de zelfregulerende vaardigheden van je leerlingen
Wat is het? | Ontdek in deze workshop waarom sommige leerlingen vastlopen en hoe je hun leerproces kunt versterken. Aan de hand van levensechte leerlingpersona’s krijg je concrete inzichten in zelfregulerende vaardigheden en praktische handvatten om elke leerling vooruit te helpen in jouw klas. |
Voor wie? | Leerkrachten eerste, tweede en derde graad, verschillende finaliteiten |
Onderwijsniveau | secundair onderwijs |
Door wie? | Sofie Bruneel en Nathalie Schepens |
Sofie Bruneel is expert onderwijsontwikkeling aan HOGENT, waar ze werkt voor de Dienst Onderwijsontwikkeling en het onderzoekscentrum Learning in Diversity. Met een achtergrond als leraar secundair onderwijs en ruime ervaring in het hoger onderwijs ondersteunt ze docenten en onderwijsinstellingen bij didactische innovatie, curriculumontwikkeling en formatieve evaluatie. Ze is gespecialiseerd in challenge-based learning en begeleidt trajecten rond activerende werkvormen en inclusief onderwijs. Nathalie Schepens is lector en onderzoeker aan HOGENT, waar ze werkt voor de opleiding orthopedagogie en het onderzoekscentrum Learning in Diversity. Haar (onderzoeks)focus ligt bij zelfregulerend leren, blended leren en inclusief onderwijs. |
5. Samen bouwen aan excellent onderwijs: Hoe expliciete directe instructie de klaspraktijk versterkt en kan bijdragen aan gelijke kansen en betere leerresultaten
Wat is het? | Een praktijkverhaal waarbij basisschool De Puzzel toont hoe ze via directe instructie en gerichte professionele ontwikkeling de leerresultaten duurzaam versterkt. Ze lichten hierbij toe hoe beleid, praktijk en partnerschap samenkomen in een gedeelde visie op excellent onderwijs. Deelnemers krijgen inzichten, valkuilen én inspiratie aangereikt vanuit een praktijkgericht verandertraject. |
Voor wie? | Beleidsverantwoordelijken (directies), beleidsondersteuners en coördinatoren |
Onderwijsniveau | kleuter en lager onderwijs |
Door wie? | Anoek Vanderoost en Vanessa Wellens |
Anoek Vanderoost is beleidsondersteuner in basisschool De Puzzel. Ze was jarenlang leerkracht in de derde graad en groeide door tot beleidsondersteuner. Vanuit die rol werkt ze mee aan het versterken van de klaspraktijk binnen de school. Vanessa Wellens is pedagogische begeleidster bij OZCS. Eerder was ze leerkracht, zorgleerkracht en beleidsondersteuner in een basisschool. Ze bouwde verder op haar praktijkervaring met een verdieping in de onderwijswetenschappen. |
6. AI readiness: klaar voor de toekomst
Wat is het? | Is jouw school klaar om leerlingen veilig, efficiënt en duurzaam te leren omgaan met AI? In deze informatieve workshop met interactieve elementen duik je in de absolute basisvoorwaarde: AI readiness. Want niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten en directie moeten klaar zijn om hen hierin te begeleiden. Maak kennis met praktische tools om AI stap voor stap, op een zo inclusief mogelijke manier, in de klassen te introduceren. |
Voor wie? | Leerkrachten, beleidsondersteuners en directie secundair onderwijs 1e graad, die hun leerlingen willen voorbereiden op een toekomst met AI. Geen specifieke voorkennis vereist. |
Onderwijsniveau | Katrien Bleus |
Door wie? | Katrien Bleus heeft bijna 10 jaar ervaring in het OKAN-onderwijs, waar ze lesgaf aan anderstalige nieuwkomers en hen begeleidde bij hun integratie in het reguliere onderwijs. Ook als ICT-coördinator implementeerde ze digitale tools om taalzwakke leerlingen te ondersteunen. In haar huidige functie als onderzoeker aan Howest richt Katrien zich op de rol van AI in het onderwijs, met bijzondere aandacht voor inclusieve klasomgevingen. |
Wat is het? | Is jouw school klaar om leerlingen veilig, efficiënt en duurzaam te leren omgaan met AI? In deze informatieve workshop met interactieve elementen duik je in de absolute basisvoorwaarde: AI readiness. Want niet alleen leerlingen, maar ook leerkrachten en directie moeten klaar zijn om hen hierin te begeleiden. Maak kennis met praktische tools om AI stap voor stap, op een zo inclusief mogelijke manier, in de klassen te introduceren. |
(*) sessie onder voorbehoud
Reeks 2 - 13.35-14.35 uur
1. Onderwijs vanuit hoge verwachtingen
Wat is het? | Meer dan vijftig jaar aan onderzoek toont aan dat leerkrachten verschillende verwachtingen hebben van hun leerlingen. Die verwachtingen beïnvloeden het pedagogisch en didactisch handelen, wat op zijn beurt de kwaliteit van het leren en de ontwikkeling van leerlingen beïnvloedt. Hoe zorg je ervoor dat je hoge verwachtingen stelt aan jouw leerlingen? In deze keuzesessie gaan we dieper in op deze vraag aan de hand van de leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’ van Leerpunt. |
Voor wie? | leraren basisonderwijs |
Onderwijsniveau | kleuter en lager |
Door wie? | Stijn Coussement |
Stijn Coussement is lerarenopleider in de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs aan hogeschool VIVES campus Kortrijk waar hij onder andere algemene didactiek geeft en instaat voor de stagecoördinatie. Daarnaast werkt hij als onderzoeker bij Professional Teaching en Educational Technology (VIVES). |
2. Leid het leren: formatief handelen schoolbreed implementeren
Wat is het? | Formatief handelen raakt de kern van leren en draagt zichtbaar bij aan de onderwijskwaliteit. Leerlingen hebben baat bij een effectieve leerkracht voor de klas. Hoe implementeer je dit schoolbreed, wat doe je dan bij voorkeur? Deze workshop brengt voorbeelden goede, Vlaamse schoolpraktijk die de gebruikte kaders ondersteunen. |
Voor wie? | Leidinggevenden en leraren basis en secundair onderwijs , schoolontwikkelaars |
Onderwijsniveau | basis en secundair onderwijs |
Door wie? | Steven Mannens , Joke Van Craen, Hilde Maertens , Peter Decuypere |
Steven Mannens (Med) begeleidt als schoolontwikkelaar (Leren Vlaanderen) scholen in Vlaanderen en Nederland: veranderprocessen, Lesson Study en didactisch handelen Joke Van Craen is algemeen directeur van avAnt Provinciaal Onderwijs (Antwerpen) Hilde Maertens is algemeen directeur van SiVi (Torhout) Peter Decuypere is adjunct-directeur van Sivi (Torhout) |
3. VideoKlub: videocoaching in een krachtige leeromgeving
Wat is het? | Videoreflectie biedt de kans om op de pauzeknop te drukken en je eigen handelen systematisch te analyseren. Tijdens deze interactieve sessie ontdek je, aan de hand van kaders en oefeningen, hoe video-opnames ingezet kunnen worden als krachtig, evidence-informed middel om je onderwijspraktijk te versterken binnen jouw schoolcontext. |
Voor wie? | Leerkrachten, schoolleiders, beleidsondersteuners,… |
Onderwijsniveau | kleuter, lager en secundair onderwijs |
Door wie? | Heidi Depraetere, Nikie Depraetere, Tim De Smet, Jördi Gerry-Kostov en Vicky Willegems |
Heidi Depraetere, Nikie Depraetere, Tim De Smet en Jördi Gerry-Kostov zijn procesbegeleiders bij VideoKLuB. Ze ondersteunen leerkrachten en schoolleiders om aan de hand van videoreflectie de eigen praktijk te analyseren en het leren van leerlingen te versterken. Prof.dr. Vicky Willegems is promotor van Onderzoekende School?! en VideoKLuB. Ze heeft uitgebreide expertise in het begeleiden van scholen bij het versterken van hun onderwijskwaliteit op een evicence-informed manier. |
4. Samen betekenisvol aan de slag met schoolfeedback bij de Vlaamse Toetsen
Wat is het? | We presenteren wat ons datatraject als professionaliseringsinitiatief typeert op interventieniveau en wordt toegelicht vanuit drie leeractiviteiten met schoolleiders en hun datateams:
|
Voor wie? | Schoolleiders, beleidsmedewerkers, leraren en schoolexterne onderwijsprofessionals |
Onderwijsniveau | basis en secundair onderwijs |
Door wie? | Marijke De Smet en Evy Van Parijs |
Dr. Marijke De Smet is aan Arteveldehogeschool docent-onderzoeker in de educatieve bachelor voor lager onderwijs en in de banaba schoolontwikkeling. Praktijkonderzoek in de school en beschikbare databronnen verbinden haar knowhow. Evy Van Parijs is aan de Arteveldehogeschool docent-onderzoeker in de educatieve bachelor voor secundair onderwijs. Algemene didactiek en schooldata verbinden haar knowhow. |
5. Rekencafé: over rekenonderwijs en rekenproblemen
Wat is het? | In deze sessie duiken we kort in de theorie (o.a. Dijkstra en Zimmerman) en verkennen we bruikbare modellen. Daarna gaan we praktisch aan de slag: je ontwikkelt concrete werkvormen of tools voor in je klas via de werkvorm ‘De Strategieënmarkt’. |
Voor wie? | Leerkrachten die leerlingen willen versterken in het zelfstandig plannen, uitvoeren en reflecteren op hun leerproces. Ook interessant voor zorgcoördinatoren of beleidsondersteuners die zelfregulerend leren schoolbreed willen verankeren. |
Onderwijsniveau | lager en secundair onderwijs |
Door wie? | Sofie Van Lerberghe |
Sofie Van Lerberghe is een gedreven leerkracht aan het Atheneum Koekelberg. Ze werkt als 17 jaar als leerkracht en is sinds 2023-2024 projectleider rond ZRL. |
6. Evidence-informed wetenschapslessen
Wat is het? | Tijdens deze sessie neem ik de deelnemers graag mee doorheen het proces dat wij doorlopen hebben tijdens het implementatieproject inzake evidence-informed wetenschapslessen. In dit project hebben we in een beperkte setting ervaren dat de leidraad van EEF ‘Improving Secondary Science’ toepasbaar is voor onze leerlingen in Vlaanderen. |
Voor wie? | Leraren wetenschappen van 1ste, 2de en 3de graad secundair onderwijs |
Onderwijsniveau | secundair onderwijs |
Door wie? | Katja Roggen |
Na 25 jaar ervaring als leerkracht wetenschappen, ging ik aan de slag als pedagogisch begeleider wetenschappen. Dit deed ik bij de pedagogische begeleidingsdiensten van het Gemeenschapsonderwijs, en tot 30 juni van dit jaar bij Provinciaal Onderwijs Vlaanderen. Vorig schooljaar voerde ik samen met PTI West-Vlaanderen een implementatieproject uit, gefinancierd door Leerpunt. Ik vervulde hierin de rol van procesbegeleider. |
Reeks 3 - 14.45 - 15.45 uur
1. kWIK: Krachtige Wiskundige Interacties met Kleuters
Wat is het? | Het kWik-project is een project van KULeuven en Klavertje Vier-sel met als doel het versterken van de wiskundige ontwikkeling van kleuters door kwaliteitsvolle interacties. Samen ontwikkelden we een observatie-instrument om het wiskundige leerproces bij kleuters beter te begrijpen en te ondersteunen. Daarnaast creëerden we een krachtige wiskundige leeromgeving via (onder andere) een doordachte leerlijn, het wiskundig aanbod in de klas en dit met de betrokkenheid van ouders. |
Voor wie? | Leraren, zorgleraren, directie en beleidsmedewerkers |
Onderwijsniveau | kleuteronderwijs |
Door wie? | Nore Wijns en Leen Van Soom |
Nore Wijns is onderzoeker aan KU Leuven . Haar onderzoek focust op de vroege wiskundige ontwikkeling bij jonge kinderen. Leen Van Soom is beleidsondersteuner en zorgleraar in Klavertje Vier-sel. |
2. Feedback geven aan leerlingen: Effectieve en efficiënte keuzes voor leraren en scholen
Wat is het? | Wat werkt wel en werkt niet bij feedback geven volgens onderzoek? Deze onderzoeksresultaten worden afgezet tegenover concrete praktijkproblemen en worden gecombineerd met reflectie over reële praktijk. Presentatie en toepassing zullen elkaar afwisselen. |
Voor wie? | leraren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders, coaches… |
Onderwijsniveau | |
Door wie? | Dr. Melissa De Bruyker |
Melissa De Bruyker is onderzoeker, docent en stagebegeleider aan de opleiding voor secundair onderwijs aan de Arteveldehogeschool Gent. Ze is trekker van het onderzoeksprogramma Krachtige Taalomgevingen. Haar onderzoeksinteresse gaat uit naar effectieve didactiek, coachen vanuit sterktes, schoolbeleid en diversiteit en leren. |
3. Meer effectieve leertijd: groei als leerkrachtenteam in klasmanagement door gedeelde taal en oefenkansen
Wat is het? | Tijdens deze sessie krijg je een inzicht in het basispakket klasmanagement voor startende leerkrachten en neem je een kijkje in de spiegel als mentor. Verder zetten we graag de do’s en dont’s van deze schoolbrede begeleiding van mentoren en leerkrachten op een rijtje. Naast info over het project, worden twee onderwijstechnieken geoefend en wordt de cirkel van emoties ontdekt. |
Voor wie? | Leerkrachten, aanvangsbegeleiders (mentoren), directieleden en beleidsondersteuners |
Onderwijsniveau | lager en secundair onderwijs |
Door wie? | Lies Rubbens & Maaike Pyck |
Trainer & project manager samenwerkingen Vlaanderen bij Teach for Belgium. Teach for Belgium mobiliseert, selecteert, vormt en ondersteunt geëngageerde mensen die zich willen inzetten als leerkracht in die Belgische scholen met de meeste sociaaleconomische kwetsbare leerlingen. In samenwerking met haar netwerk van alumni en onderwijspartners, verzamelt en verspreidt de organisatie (denk)kaders, goede praktijken en concrete instrumenten gericht op sterke leeruitkomsten, positieve relaties in onderwijs, en veerkracht van zowel leerlingen als leerkrachten. |
4. Waar is het zebrapad? Zelfregulerend leren en waarom is het cruciaal voor leerlingen?
Wat is het? | In deze sessie duiken we kort in de theorie (o.a. Dijkstra en Zimmerman) en verkennen we bruikbare modellen. Daarna gaan we praktisch aan de slag: je ontwikkelt concrete werkvormen of tools voor in je klas via de werkvorm ‘De Strategieënmarkt’. |
Voor wie? | Leerkrachten die leerlingen willen versterken in het zelfstandig plannen, uitvoeren en reflecteren op hun leerproces. Ook interessant voor zorgcoördinatoren of beleidsondersteuners die zelfregulerend leren schoolbreed willen verankeren. |
Onderwijsniveau | lager en secundair onderwijs |
Door wie? | Sofie Van Lerberghe |
Sofie Van Lerberghe is een gedreven leerkracht aan het Atheneum Koekelberg. Ze werkt als 17 jaar als leerkracht en is sinds 2023-2024 projectleider rond ZRL. |
5. Vitamine T²: effectieve taalpraktijken op de klasvloer
Wat is het? | |
Voor wie? | |
Onderwijsniveau | |
Door wie? | |
6. Hoe schrijf je een projectaanvraag?
Wat is het? | Deze interactieve presentatie focust op het schrijven van een projectaanvraag om het evidence-informed werken in de klaspraktijk te stimuleren. Deze informatiesessie behandelt onder meer:
|
Voor wie? | Leraren, schoolleiders en andere onderwijsprofessionals uit het leerplichtonderwijs die interesse hebben in het schrijven van een projectaanvraag. |
Onderwijsniveau | onderwijsprofessionals |
Door wie? | Lore Bellemans en Suzanne Splinter (Leerpunt) |
Lore Bellemans is wetenschappelijk medewerker bij Leerpunt. Ze heeft een doctoraat in de pedagogische wetenschappen behaald aan de Universiteit Gent. Suzanne Splinter is wetenschappelijk medewerker bij Leerpunt. Ze behaalde een doctoraat in de onderwijskunde aan de KU Leuven. |