Inhoud keynote-sessies
1. Welke kennis hebben onderwijsprofessionals nodig om leerlingen maximaal te ondersteunen?
Wat is het? | Het aantal zorgnoden bij leerlingen neemt toe, wat schoolteams voor steeds grotere uitdagingen stelt. In deze keynote staat de vraag centraal: aan welke kennis hebben onderwijsprofessionals nood om leerlingen beter te ondersteunen? Je ontdekt hoe we samen met onderwijsprofessionals de kennisnoden in de brede basiszorg en verhoogde zorg in kaart brachten. We zoomen in op concrete kennisnoden en op wat onderwijsprofessionals nodig hebben om het verschil te maken. Tot slot lichten we toe hoe de bevindingen uit dit onderzoek richtinggevend zijn voor toekomstig onderzoek van Leerpunt. |
Door wie? | Debbie De Neve |
Debbie De Neve is senior onderzoeker bij het onderzoekscentrum Toekomstgedreven Onderwijs aan de Karel de Grote hogeschool. Met haar expertise in zowel fundamenteel als toegepast onderzoek richt ze zich op het ondersteunen van zorg en leerlingenbegeleiding binnen het onderwijs. In nauwe samenwerking met het werkveld ontwikkelt ze educatief materiaal dat scholen kan helpen bij het omgaan met diverse onderwijsbehoeften van leerlingen. Debbie is naast senior onderzoeker ook lector in de Educatieve Bachelor Secundair Onderwijs. |
2. Onderzoek naar de effectiviteit van de begeleidingsprojecten rond brede basiszorg en verhoogde zorg
Wat is het? | In deze keynote staan de resultaten van het evaluatieonderzoek naar de begeleidingsprojecten centraal. De onderzoekers zoomen in op de ervaringen van begeleiders en deelnemers, de gepercipieerde effecten op korte en lange termijn, en succesfactoren inzake het effectief professionaliseren van leraren/schoolteams. Tot slot worden lessen en aanbevelingen belicht voor volgende begeleidingsprojectoproepen van Leerpunt. |
Door wie? | Ella Desmedt |
Ella Desmedt is senior expert onderwijs, evaluatie & leren bij IDEA Consult. Ze is doctor in de pedagogische wetenschappen (UGent) en master in overheidsmanagement en -beleid (KULeuven). Vanuit die gecombineerde expertise ondersteunt ze besturen en organisaties bij strategisch onderzoek en beleidsevaluaties. Inhoudelijk zit haar werk op het snijvlak van onderwijs en andere maatschappelijke domeinen, zoals welzijn, levenslang leren, werk, innovatie, duurzaamheid, …. |
3. Closing the Gap: Strategies for Supporting Educational Success in Students with SEND (Engelstalige keynote)
Wat is het? | Students with special educational needs and disabilities (SEND) often face significant barriers to academic achievement, including limited access to effective, evidence-based interventions. The MetaSENse project systematically reviewed targeted interventions, creating an accessible toolkit to support teachers and families. Building on this, the MetaSENse KEYS project investigates the critical components—or ‘active ingredients’—that drive successful outcomes. Understanding these key elements offers a new way to overcome barriers and personalise support for learners with SEND. This presentation will discuss emerging findings and practical implications for designing more effective, research-informed educational strategies. |
Door wie? | Professor Jo Van Herwegen |
Jo Van Herwegen is a professor of Developmental Psychology and Education at Institute of Education, UCL’s faculty for Education and Society, and director of the Child Development and Learning Difficulties lab and deputy-director for the Centre for Educational Neuroscience. Her research focuses on improving educational outcomes, especially for those with learning difficulties and neurodevelopmental conditions, using evidence from developmental psychology and educational neuroscience. She has evaluated targeted interventions for those with SEND, issues and best practice around the SEND code of practice, school transitions and inclusion for those with SEND, and CPD for educational staff. Jo has co-edited two books and has written over 70 peer-reviewed articles and book chapters. |
Inhoud van de keuzesessies
Reeks 1 - 11.20 - 12.20 uur
1. Convergente differentiatie: samen naar de meet (inhoud sessie volgt)
2. Onderwijs vanuit hoge verwachtingen (basisonderwijs)
Wat is het? | Meer dan vijftig jaar aan onderzoek toont aan dat leerkrachten verschillende verwachtingen hebben van hun leerlingen. Die verwachtingen beïnvloeden het pedagogisch en didactisch handelen, wat op zijn beurt de kwaliteit van het leren en de ontwikkeling van leerlingen beïnvloedt. Hoe zorg je ervoor dat je hoge verwachtingen stelt aan jouw leerlingen? In deze keuzesessie gaan we dieper in op deze vraag aan de hand van de leidraad ‘Onderwijs vanuit hoge verwachtingen’ van Leerpunt. |
Voor wie? | leraren basisonderwijs |
Onderwijsniveau | kleuter en lager |
Door wie? | Stijn Coussement |
Stijn Coussement is lerarenopleider in de Educatieve Bachelor Lager Onderwijs aan hogeschool VIVES campus Kortrijk waar hij onder andere algemene didactiek geeft en instaat voor de stagecoördinatie. Daarnaast werkt hij als onderzoeker bij Professional Teaching en Educational Technology (VIVES). |
3. Collectief leren voor lerarenteams. Werkvormen om samen te professionaliseren. (Samen Hoge Sprongen Maken)
Wat is het? | Leraren weten wat leerlingen nodig hebben om te leren: heldere instructie, oefenkansen, feedback en ondersteuning. Toch gaan we ervan uit dat een spreker op een studiedag voor leraren volstaat om complexe competenties te verwerven. In deze sessie duik je in enkele werkvormen voor effectief collectief leren. |
Voor wie? | Leerkrachten, directeurs, zorgleerkrachten en taalbeleidscoördinatoren in het lager en secundair onderwijs. |
Onderwijsniveau | secundair onderwijs |
Door wie? | Lisa Verhelst |
Lisa Verhelst is procesbegeleider en leerexpert bij Dagelijks Leren. Leraren en teams leren elke dag, wij ondersteunen hen daarbij. Lisa was vijf jaar leraar in de b-stroom en de a-finaliteit en begeleidde als onderwijsondersteuner scholen in het lager en secundair onderwijs, o.a. omtrent taalbeleid en taalontwikkelend lesgeven. |
4. BRU-Taal: krachtig taalleren via een academische werkplaats
Wat is het? | In deze interactieve workshop duiken we diep in de effectiviteit van taalleren binnen een academische werkplaats. We onderzoeken methoden en technieken die het leerproces versnellen en versterken, en bieden praktische handvatten om taalvaardigheid te verbeteren in diverse leeromgevingen. |
Voor wie? | iedereen die aan de slag wil gaan met innovatieve taalleermethoden, met aandacht voor brede basiszorg en verhoogde zorg |
Onderwijsniveau | lager onderwijs |
Door wie? | Ine Bogaerts en Nore Hamers |
Ine Bogaerts, Master in de orthopedagogiek, heeft 20 jaar ervaring als lerarenopleider. Ze werkt momenteel in de Verkorte Educatieve Bachelor/Educatief Graduaat en als onderwijsonderzoeker bij Inclusive Society. Daarnaast is ze verbonden aan het Leuvens Steunpunt Tegen Schooluitval en de Educatieve Master KU Leuven, waar ze intervisies verzorgt voor het OPO ‘Leraar in een superdiverse samenleving’. Nore Hamers, Master in de Klinische Psychologie, is onderwijsonderzoeker bij het Expertisecentrum Inclusive Society (UCLL). Met acht jaar ervaring als beleidsmedewerker op een school voor buitengewoon onderwijs en drie jaar als psycholoog voor OKAN-jongeren, heeft Nore uitgebreide ervaring in meertalige contexten en het ondersteunen van leerlingen met diverse behoeften. Ze heeft ook gewerkt aan het versterken van samenwerkingen met ouders en het coachen van leerkrachten in taaldidactiek. |
5. VideoKLuB: videocoaching in een krachtige leeromgeving om brede basiszorg en verhoogde zorg te versterken
Wat is het? | In deze interactieve workshop verken je hoe videoreflectie, onderbouwd door wetenschappelijke kaders en literatuur, jouw handelen zichtbaar maakt. |
Voor wie? | Leerkrachten, schoolleiders, beleidsondersteuners,… |
Onderwijsniveau | kkleuter, lager en secundair onderwijs |
Door wie? | Heidi Depraetere, Nikie Depraetere, Tim De Smet, Jördi Gerry-Kostov en Vicky Willegems |
Heidi Depraetere, Nikie Depraetere, Tim De Smet en Jördi Gerry-Kostov zijn procesbegeleiders bij VideoKLuB. Ze ondersteunen leerkrachten en schoolleiders om aan de hand van videoreflectie de eigen praktijk te analyseren en het leren van leerlingen te versterken. Prof.dr. Vicky Willegems is promotor van Onderzoekende School?! en VideoKLuB. Ze heeft uitgebreide expertise in het begeleiden van scholen bij het versterken van hun onderwijskwaliteit op een evicence-informed manier. |
6. Tijd voor spelkracht: Verbinden en verrijken doe je niet zomaar!
Wat is het? | Scaffolding betekent dat je net die begeleiding geeft die de kleuter nodig heeft om zelf verdere stappen te zetten. In het project ‘Spelkracht’ zetten we video-coaching in om de kracht van het spelmoment in te schalen en meer mogelijkheden te ontdekken voor spelbegeleiding. Niet zomaar een snelle impuls of louter 1-op-1 begeleiding, maar wel spelbegeleiding die echt verbindt en verrijkt door middel van rijke interacties. |
Voor wie? | Leerkrachten, zorgcoördinatoren en directies basisonderwijs, pedagogische begeleiders en lerarenopleiders |
Onderwijsniveau | kleuteronderwijs |
Door wie? | Ilse Aerden en Anja Wouters |
Ilse Aerden is lector in de Banaba ‘Zorg en remediërend leren’ en onderzoeker aan het expertisecentrum ‘Education & Development’ in hogeschool UCLL. Haar expertise betreft jonge kinderen, zorg en gelijke kansen, zelf- en samensturing. |
Reeks 2 - 13.35-14.35 uur
1. Feedback: Effectieve en efficiënte keuzes voor leraren en scholen
Wat is het? | Wat werkt wel en werkt niet bij feedback geven volgens onderzoek? Deze onderzoeksresultaten worden afgezet tegenover concrete praktijkproblemen en worden gecombineerd met reflectie over reële praktijk. Presentatie en toepassing zullen elkaar afwisselen. |
Voor wie? | leraren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders, coaches… |
Onderwijsniveau | lager en secundair onderwijs |
Door wie? | Dr. Melissa De Bruyker |
Melissa De Bruyker is onderzoeker, docent en stagebegeleider aan de opleiding voor secundair onderwijs aan de Arteveldehogeschool Gent. Ze is trekker van het onderzoeksprogramma Krachtige Taalomgevingen. Haar onderzoeksinteresse gaat uit naar effectieve didactiek, coachen vanuit sterktes, schoolbeleid en diversiteit en leren. |
2. Leercollectief basis verhoogd: hoe versterk je de brede basis- en verhoogde zorg?
Wat is het? | In deze interactieve workshop schetsen we aan de hand van een aantal concrete schooltrajecten de weg die 45 basis- en secundaire scholen hebben afgelegd om tot evidence-informed kennis, acties en beleid te komen op vlak van brede basiszorg en/of verhoogde zorg binnen hun gekozen focus: taal, wiskunde of gedrag/emoties. We delen materiaal, methodieken en inzichten die tijdens het project werden ingezet. |
Voor wie? | (zorg)leerkrachten & directies, CLB, leerondersteuners, pedagogisch begeleiders |
Onderwijsniveau | lager en secundair onderwijs |
Door wie? | Liesbeth Stevens, Geert Van Buynder en Joke Hurtekant (nog onder voorbehoud) |
Liesbeth Stevens is lerarenopleider Arteveldehogeschool, lerarenopleiding lager onderwijs. Projectleider en procesbegeleider begeleidingsproject ‘Leercollectief basis verhoogd’. Geert Van Buynder is lerarenopleider Odisee hogeschool, lerarenopleiding lager onderwijs. Procesbegeleider begeleidingsproject ‘Leercollectief basis verhoogd’.
Joke Hurtekant is lerarenopleider en onderzoeker Hogeschool VIVES. Docent in banaba zorgverbreding en remediërend leren. Procesbegeleider begeleidingsproject ‘Leercollectief basis verhoogd’. |
3. Sleutelen aan lezen: op naar zelfstandig begrijpend lezen! (Vitamine T²)
Wat is het? | In deze interactieve vorming zoeken we samen een antwoord op de vraag: ‘Hoe kan je leesbegrip bij leerlingen verhogen door in te zetten op strategie-instructie en interactie?’. We vertrekken vanuit de elementen die bijdragen tot het lezen met tekstbegrip. Samen verkennen we kort een kader voor een effectieve didactiek begrijpend lezen en daarbij verdiepen we ons in de sleutels 'strategie-instructie' en 'interactie'. We bekijken samen hoe je op een krachtige manier aan leesstrategieën werkt en hoe je leerlingen kan ondersteunen in de interactie over teksten. Samen komen we tot een aantal handvatten die jij in jouw praktijk kan toepassen. |
Voor wie? | Leerkrachten, zorgleerkrachten en -coördinatoren, directies, pedagogisch begeleiders en andere geïnteresseerden uit het lager onderwijs. |
Onderwijsniveau | kleuter- en lager onderwijs |
Door wie? | Sarah Slabbaert |
Sarah Slabbaert doceerde 3 jaar taal in de lerarenopleiding bachelor lager onderwijs van GroepT/UCLL, begeleidde stages en gaf mee het taalbeleid van de hogeschool vorm. Daar werden de zaadjes geplant van de expertise die ze de afgelopen 7 jaar op het CTO verder uitbouwde. Hier werkte ze onder meer vormingen uit rond woordenschatverwerving, krachtig begrijpend leesonderwijs, meertaligheid en omgaan met (gewezen) nieuwkomers in de reguliere klas. Daarnaast begeleidde ze reeds in verschillende contexten scholen richting een strategisch taalbeleid en werkte ze actief mee aan de recent vernieuwde website www.taalbeleid.be. Sarah was ook als auteur en inhoudelijk coördinator betrokken bij de herwerking van het handboek didactiek Nederlands voor de lagere school, Volop Taal (Schiepers et al., 2025). |
4. Studio LEX: Leren van EXpertvideo’s - Versterk je brede basiszorg door het observeren van ervaren leerkrachten
Wat is het? | Wil jij je brede basiszorg versterken door te leren van ervaren leerkrachten, zonder je te verplaatsen? Met Studio LEX ontwikkelden we 7 e-courses rond effectieve didactiek (bv. EDI, begrijpend lezen…). In deze online cursussen staan video’s centraal waarin ervaren leerkrachten uit het lager onderwijs good practices tonen. Deze worden aangevuld met wetenschappelijke inzichten, praktische tips en reflectie-oefeningen. We lichten je graag toe hoe deze e-courses de professionalisering op jouw school kunnen versterken. |
Voor wie? | Leraren, aanvangsbegeleiders, directies en beleidsondersteuners |
Onderwijsniveau | lager onderwijs |
Door wie? | Sofie Heirweg en/of Bieke Finet en/of Magaly De Schryver |
Bieke Finet, Sofie Heirweg en Magaly De Schryver zijn als docenten aangesteld aan de opleiding kleuter- en lager onderwijs aan Howest. Zij werden ingeschakeld binnen het project Studio LEX omwille van hun expertise met het maken van videobeelden binnen een klaspraktijk, hun expertise op vlak van effectieve didactiek en brede basiszorg op de klasvloer. |
5. Project Talent: Differentiëren met behulp van een matrix
Wat is het? | In deze sessie kaderen we hoe onze ankerschool schoolbreed inzet op differentiatie met behulp van een matrixsysteem. We focussen op de aanpassingen die we voor CSF-leerlingen maken om tijd die vrijkomt door het compacten van leerstof in te vullen met verrijkingsopdrachten. |
Voor wie? | Leerkrachten, zorgcoördinatoren, directies |
Onderwijsniveau | kleuter en lager onderwijs |
Door wie? | Natalie De Weyer |
Natalie De Weyer werkt als projectmedewerker voor het project Cognitief sterk functionerende leerlingen in ankerschool O.B.A.M.A. Na 24 jaar ervaring op de klasvloer, waarbij ze 14 jaren in het Daltononderwijs een derde graad voor haar rekening nam, maakte ze 2 jaar geleden de overstap naar O.B.A.M.A. Daar optimaliseert ze de CSF-werking door het team op regelmatige basis bij te scholen rond nieuwe wetenschappelijke onderzoeken. Ze staat ook in voor de externe verrijkingsklas en het ondersteunen van het team bij het uitwerken van de binnenklasdifferentiatie. Zorggesprekken rond versnellen of andere onderwerpen binnen het thema CSF neemt ze ook voor haar rekening. |
6. Vijf lessen uit een jaar intensief werken aan de schoolbrede implementatie van evidence-informed werken en effectieve didactiek
Wat is het? | Modelscholen als kennishubs bood 5 basisscholen een intensieve begeleiding bij het schoolbreed implementeren van effectieve didactiek. 3 gevorderde Vlaamse scholen, en Nederlandse en Engelse modelscholen speelden een belangrijke rol bij het inspireren en voeden van deze scholen, via werkbezoeken, stages en intervisie. We delen 5 lessen die we leerden uit dit projectjaar, die relevant zijn voor scholen die aan de slag willen met effectieve didactiek in hun basisschool. |
Voor wie? | Basisscholen die interesse hebben in een schoolbrede implementatie van evidence-informed werken/ effectieve didactiek en klasmanagement. |
Onderwijsniveau | lager onderwijs |
Door wie? | Marieke Smeyers |
Marieke Smeyers coördineerde het project Modelscholen als kennishubs vanuit het Expertisecentrum onderwijs en leren. Ze werkte voorheen op het Departement onderwijs en vorming, in de afdeling basisonderwijs, en was de bezieler en verantwoordelijke van het project School in zicht, dat concentratiescholen begeleidde bij de evolutie naar sociale mix. Daarnaast werkte ze als kabinetsadviseur sociale zaken en gelijke kansen. |