Doorgaan naar content

Persberichten

Kennisagenda van Leerpunt legt focus vast tot 2027

Leerpunt stelde een kennisagenda op voor de periode 2024-2027. Deze kennisagenda beschrijft rond welke thema’s onderwijsprofessionals meer kennis nodig hebben om de onderwijskwaliteit en het leren van leerlingen te verbeteren en wanneer deze kennis zal worden ontwikkeld. Tegelijk maakt de kennisagenda duidelijk waar Leerpunt de komende drie jaren op zal focussen.

Het ontwikkelen van een kennisagenda sluit aan bij de doelstelling van Leerpunt om een onafhankelijke, toegankelijke kennisbasis te ontwikkelen over wat werkt op vlak van didactisch handelen, rekening houdende met diverse contexten en leermiddelen. Eén van de zes strategische pijlers richt zich dan ook specifiek op het vertalen van geïdentificeerde kennisnoden in de onderwijspraktijk in een agenda voor kenniscreatie.

3 fases

Het opstellen van de kennisagenda verliep in drie fases. Tijdens de inventarisatiefase (fase 1) werd in kaart gebracht welke kennisbehoeften het meest urgent zijn binnen het Vlaamse onderwijs. Welke vragen leven er, en rond welke thema’s hebben leerkrachten behoefte aan meer informatie en praktische handvatten?

Verschillende bronnen droegen bij aan het opstellen van de kennisagenda, waaronder bevragingen, focusgroepen en vragen die via het vraagpunt op de website van Leerpunt werden ingezonden. Ook leden van de gebruikerscommissie droegen hun kennisvragen bij, vanuit hun expertise als onderwijsprofessionals.

15 prioritaire thema’s

De verzamelde kennisbehoeften werden vervolgens gegroepeerd in thema’s, die in de prioriteringsfase (fase 2) zowel werden voorgelegd aan de wetenschappelijke commissie als de gebruikerscommissie. Zo werd een lijst van 15 thema’s en hun volgorde bepaald die zowel de wetenschappelijke experts als de praktijkexperts goedkeurden. De geprioriteerde thema’s werden uitgezet op een tijdlijn van september 2024 tot september 2027. Tijdens de laatste fase werden de thema’s geconcretiseerd.

Voor de periode 2024-2025 ligt de focus op: differentiatie, digitalisering, diversiteit en inclusie, feedback, metacognitie en zelfregulerend leren, STEAM, werken met ouders en taalonderwijs.

Overkoepelend bij alle thema’s wordt ook de nadruk gelegd op evidence-informed werken. Hier is er de komende drie jaar aandacht voor het opzetten en aanhouden van een lerende cultuur, borging en de betrokkenheid en samenwerking binnen en tussen scholen.

Werkwijze

Voor elk thema wordt de komende tijd eerst onderzocht welke kennis al beschikbaar is. Indien er onvoldoende kennis is om de vragen die leven te beantwoorden, gaat Leerpunt projecten financieren om de kennisbasis te ontwikkelen of uit te breiden, bijvoorbeeld door onderzoek.

Wanneer er wel al voldoende kennis voorhanden is, richt Leerpunt zich op het ontwikkelen van praktische en concrete handvaten, zoals een leidraad of andere valorisatieproducten. Voor de thema’s differentiatie, metacognitie en zelfregulerend leren, digitalisering en werken met ouders zijn momenteel al nieuwe leidraden in ontwikkeling.

Deze kennisagenda brengt voorspelbaarheid: zowel onderwijsonderzoekers als praktijkprofessionals weten waar de focuspunten bij Leerpunt zullen liggen in de komende jaren. Bij dringende vragen vanuit de onderwijspraktijk blijven er mogelijkheden voor ad-hoc-projecten.

De komende jaren blijft Leerpunt zich inzetten om de onderwijspraktijk te versterken en te verrijken. De kennisagenda en de thematische focus bieden een solide basis voor de activiteiten van Leerpunt. Na drie jaar zal deze kennisagenda grondig worden geëvalueerd. 

We willen met Leerpunt ten dienste staan van de werkvloer, daarom ook dat deze kennisagenda echt komt van de onderwijsprofessionals die dagelijks met onze kinderen aan de slag zijn.”

Pedro De Bruyckere Algemeen directeur Leerpunt

Gerelateerde inhoud

Leerpunt ondersteunt brede basiszorg en verhoogde zorg in scholen

Doe jij mee met onze beoordelingscommissie?

Overheidsopdracht: Onderzoeksopdracht naar de hiaten in de kennisbasis betreffende brede basiszorg en verhoogde zorg (afgesloten)

Oproep: begeleidingsprojecten brede basiszorg en verhoogde zorg 2024 (afgesloten)