Doorgaan naar content

LeerSTART - dag 2 - Zelfregulerend leren en metacognitie

Wat is LeerSTART?

Een inspirerende start van het nieuwe schooljaar!

Op twee voormiddagen in augustus organiseert Leerpunt een reeks webinars. Elke dag start met een introductie van Leerpunt, en de werking van de EEF-Toolkits. Daarna worden sessies ingericht over één thema uit de EEF-Toolkit.

Op dinsdag 27 augustus 2024 focussen we op zelfregulerend leren en metacognitie.

LeerSTART thema 2: Zelfregulerend leren en metacognitie

Zelf het leren in handen nemen en kunnen plannen zijn belangrijke voorwaarden om tot leren te komen. Ook voor dit zelfregulerend leren is meer en meer aandacht in het onderwijs. Maar hoe doe je dat effectief en efficiënt? Onder andere door de onderbouwde strategieën en technieken te gebruiken om zelfregulerend leren te stimuleren. Bij kleuters ligt de focus meer op zelfregulatie en sociaal-emotioneel leren: emoties kunnen benoemen en zelf leren aanvoelen waar de grens ligt.

Je kan kiezen welk webinar je volgt, of je inschrijft voor een reeks of één specifieke sessie.

Kan je er niet bij zijn? Geen nood: achteraf worden de opnames online geplaatst, zonder vraaggesprek.

Terugblik

9.00 - 9.50 - Webinar ‘Leerpunt: wie zijn we en wat doen we’ - Bekijk de opname

10.00 - 10.50 - Webinar ‘Introductie EEF-Toolkit: Hoe werken met de Toolkit?’ - Bekijk de opname

(De webinars over Leerpunt en de Toolkit op 26/8 en 27/8 zijn dezelfde. Er is voor gekozen de opname van 27/8 online te zetten)

11.00 - 11.30 - Sessies over zelfregulerend leren en metacognitie

11.30 - 12.30u - Overkoepelende sessie met toelichting door Jeltsen Peeters - Bekijk de opname

Programma

Dinsdag 27 augustus 2024

  • 9.00 – 9.50u: Introductie Leerpunt: wie zijn we en wat doen we?

  • 10.00 – 10.50u: Hoe werk je met de Toolkit?

  • 11.00 – 12.30u: In parallelle sessies lichten schoolteams hun praktijkverhaal toe. Als deelnemer kan je kiezen bij welk onderwijsniveau je aansluit.

In een overkoepelende sessie koppelt onderzoeker Jeltsen Peeters de praktijkverhalen aan de wetenschappelijke onderbouwing en de EEF-Toolkit. Jeltsen Peeters is auteur van het boek Zelfregulerend leren. Hoe? Zo! Voor elke leersituatie, in elk vak en met elke leerling.

Daarna kan je in gesprek gaan met de deelnemende scholen, vragen stellen en dieper ingaan op hun proces, keuzes, hindernissen en successen.

Presenterende scholen

  1. Basisschool Vennebos

    Om zelfregulerend leren bij leerlingen te versterken, wordt in deze school niet alleen ingezet op interventies in de klassen maar wordt ook een leercultuur bij de leerkrachten gestimuleerd. De scholengroep ondersteunt deze keuzes. Samen met wetenschappelijke partners, pedagogische begeleidingsdienst GO! en anderen zijn ze op stap gegaan.

    Een verhaal mét impact en inspirerende voorbeelden van interventies en materialen op alle niveaus: leraar, leerling, ouder, team én scholengroep.

  2. Leefschool Klavertje 4

    Zelfregulerend leren stimuleren bij alle leerlingen, dat is de focus van deze school. In hun traject worden ze ondersteund door de pedagogische begeleidingsdienst GO!.

    Hoe ze dit aanpakken, wordt verteld door twee enthousiaste leerkrachten tweede graad. Een verhaal met aandacht voor sterke visitaties en opbouwen van een leercultuur en met concrete tips, interventies en materialen die impact tonen op de klasvloer.

  3. Atheneum Unesco Koekelberg

    Al enkele jaren wordt in deze school ingezet op zelfregulerend leren bij alle leerlingen. Hiervoor krijgt de school steun en begeleiding van door Jetske Strijbos van project Onderzoekende School?! en Ruth Vertongen van Onderwijscentrum Brussel.

    Kom te weten hoe deze school inzet op verschillende sporen tegelijk, het proces dat ze liepen en de successen en de uitdagingen die ze beleefden.

  4. VTS3 - buitengewoon secundair onderwijs - OV4 Type 9

    Deze school legde al een hele weg af om leerlingen met autismespectrumstoornissen mee te nemen op het pad van zelfregulerend leren. Samen met pedagogisch begeleider Liesbeth Bradt (Katholiek Onderwijs Vlaanderen), bouwden orthopedagoog Silke en collega Aline aan sterke partnerschappen uit met omliggende gewone scholen.

    Zo worden de leerlingen in hun zelfregulerend leren en metacognitie versterkt om de overstap naar de derde graad gewoon onderwijs of de arbeidsmarkt te kunnen maken.

  5. IVG-school (secundair)

    IVG werkt graag aan het eigenaarschap van leren, onder andere via taakbrieven. Leerlingen met extra ondersteuning kunnen genieten van verlengde instructie om zo op termijn zelfregulerend aan de slag te kunnen. Twee leerkrachten begeleiden de leeractiviteit, brengen een aantal zaken van zelfregulatie in kaart en ondersteunen het team.

    Onze school is sinds vorig jaar met steun van flankerend onderwijs van de provincie Oost-Vlaanderen in zee gegaan met Research Centre for Learning in Diversity (HOGENT) om ons bij dit proces te begeleiden. De directeur van de middenschool is hierbij de ankerfiguur.

Gerelateerde inhoud

Hoe een examenplanning metacognitieve vaardigheden versterkt

Overheidsopdracht: Hertalen van EEF-leidraden naar de Vlaamse onderwijscontext (afgesloten)

Overheidsopdracht: nieuwe leidraden 'Werken met ouders' en 'Metacognitie en zelfregulerend leren' (afgesloten)