Doorgaan naar content

LeerSTART - dag 1 - Lezen en beginnende geletterdheid

Wat is LeerSTART?

Een inspirerende start van het nieuwe schooljaar!

Op twee voormiddagen in augustus organiseert Leerpunt een reeks webinars. Elke dag start met een introductie van Leerpunt, en de werking van de EEF-Toolkits. Daarna worden sessies ingericht over één thema uit de EEF-Toolkit.

Op maandag 26 augustus 2024 focussen we op lezen en beginnende geletterdheid.

Je kan kiezen welk webinar je volgt, of je inschrijft voor een reeks of één specifieke sessie.

LeerSTART dag 1: Lezen en beginnende geletterdheid

Lezen is de basis van alle leren. De aandacht voor lezen in het onderwijs is dan ook terecht groot. Maar ‘gewoon’ wat extra lezen of meer leesopdrachten geven, heeft niet altijd het gewenst effect.

Voor een leerkracht is de tijd schaars en de energie niet oneindig. Wat je doet, moet impact hebben.

Kiezen voor onderbouwde strategieën en aanpakken om te (leren) lezen, maakt dat jouw tijd en energie efficiënt wordt ingezet.

Terugblik

9.00 - 9.50u - Webinar ‘Leerpunt: wie zijn we en wat doen we’ - Bekijk de opname

10.00 - 10.50u - Webinar ‘Introductie EEF-Toolkit: Hoe werken met de Toolkit?’ - Bekijk de opname

(De webinars op 26/8 en 27/8 behandelden dezelfde inhoud. Er is gekozen om de opname van 27/8 online te zetten)

11.00 - 11.30u - Sessies over lezen en beginnende geletterdheid

11.30 - 12.30u - Overkoepelende sessie met toelichting door Kris Van den Branden en een aansluitende Q&A - Bekijk de opname

Programma

Maandag 26 augustus 2024

  • 9.00 – 9.50u: Introductie Leerpunt: wie zijn we en wat doen we?

  • 10.00 – 10.50u: Hoe werk je met de Toolkit?

  • 11.00 – 12.30u: In parallelle sessies lichten schoolteams hun verhaal over lezen en beginnende geletterdheid toe. Als deelnemer kan je kiezen bij welk onderwijsniveau je aansluit.

In een overkoepelende sessie koppelt hoogleraar taalkunde Kris Van den Branden (KULeuven) de praktijkverhalen aan de wetenschappelijke onderbouwing en de EEF-Toolkit. Kris Van den Branden is auteur van verschillende boeken, waaronder ‘Onderwijs in de 21ste eeuw: een boek voor leerkrachten en ouders’.

Daarna kan je in gesprek gaan met de deelnemende scholen, vragen stellen en dieper ingaan op hun proces, keuzes, hindernissen en successen.

Presenterende scholen

  1. Basisschool Den Hulst

    Hoe beginnende geletterdheid ondersteunen van alle kleuters voor een vlottere overgang naar het eerste leerjaar? Het team vond het antwoord op die vraag in het versterken met phonics-aanpak in de klas en klankvriendjes. Ontdek hoe de kleuters vanaf de eerste kleuterklas leren geschreven symbolen en klanken te koppelen in deze presentatie doorspekt met tips en materialen.

    Het schoolteam wordt hierin ondersteund door Eva Faes en Isabella Vinck van Universiteit Antwerpen en Centrum Nascholing Onderwijs (CNO).

  2. Basisschool De Kleine Toekan

    Het team werkt aan een talenbeleid vanuit het PDCA-principe. Vanuit een breed taalverhaal versterken de leraren de eigen interventies om zo aan het lezen van hun leerlingen te werken. Laat je inspireren door hun tips, materialen en doordachte aanpak voor hun kleuters en leerlingen uit de lagere school! 

    Het team wordt hierin ondersteund door de pedagogische begeleidingsdienst van OZCS Vorselaar en Sarah Slabbaert, medewerker bij het Centrum voor Taal en Onderwijs (CTO).

  3. Atheneum Geraardsbergen


    De school vertrekt vanuit de wetenschappelijke methoden LIST en DENK om te bouwen aan een sterk talenbeleid. Leraar Vanessa focust op de leesstrategieën en biedt concrete en inspirerende interventies om mee aan de slag te gaan met je leerlingen. Ze heeft hierbij aandacht voor zelfregulerend, ook leesmotivatie, leesbegrip en het uitbouwen van een leercultuur komen aan bod.

    De PBD GO! begeleidt de school in functie van talenbeleid.